Isnin, Januari 17, 2011

HARI menJADI Bahagia



Semalam Hajar datang ke studio, konon2 mahu bercakap denganku. Macam ada rahsia besar saja mengajakku ke studio first year yang kosong. Kami duduk dan Hajar mula bertanya, ‘Nik, petang ni hang gi memana tak?’ Lama aku berfikir, seingat aku, aku tiada menerima sebarang mesej kerja, atau mesej2 janji temu yang lain. ‘Takde rasanya, kenapa?’ Hajar menggeleng dan bertanya lagi, ‘Malam ni hang gi tak discussion?’ Aku berfikir lagi. Seingat aku, tiada sebarang mesej sampai kepadaku menyatakan ada program yang harus dihadiri. ‘InsyaAllah datang.’ Bagitahu ku.

‘Petang ni memang hang tak gi memana eh?’ Tanya Hajar lagi. Aku mengagak Hajar ingin mengajakku bermain badiminton, atau squash. ‘Em, tak pasti jugak.’ Soalan yang sama sahaja yang diulang Hajar. Kemudian kami bergerak ke studio ku semula, ingin menyambung tugas2 yang tergendala. Hajar bergerak ke studionya semula.

***

Jam 4.30 kira2, aku menerima mesej daripada Hajar, ‘Nik, jom main layang2.’ Agak terkejut dengan perancangan tiba2 itu. Aku berkira2 samada ikut atau tidak. Akhirnya aku reply, ‘Boleh jugak. Jom! Pukul berapa?’ dan, Hajar reply, ‘After Asar.’ Secara spontan terus aku meninggalkan butter paper dan drawing pen, bingkas pulang ke mahallah untuk bersiap. Bukan selalu aku memberi jawapan ‘ya’ atas ajakan mereka. Bukan tidak mahu tapi masih banyak tanggungjawab lain yang harus diselesaikan. Tapi, kali ini, kufikir memandangkan aku baru menginjak 22tahun, maka, aku turuti kehendak mereka. ;p Puas hati kan?! ;p Aku juga sangat berpuas hati. =) Terima kasih!

***

Lepas Asar kemudiannya kami bertolak ke Taman Layang2. 8 orang semuanya, aku, Hajar, Nad, Kak Mona, Kak Wa, Has, Aten, Jedot. Dan sebaik sampai Kak Wa dan Kak Mona terlebih dahulu ber’makan-makan’an. Aten, Has dan Jedot terlebih dahulu ber’aiskrim’an dan aku, Nad dan Hajar terlebih dahulu ber’layang2’an.

Angin, Langit, Pokok, Air, Padang rumput semua untuk kita. Diciptakan untuk kita. Subhanallah-Cantik!

Daripada Surah Ibrahim : 32-34;

32. Allah jualah yang menciptakan langit dan bumi, dan menurunkan hujan dari langit lalu mengeluarkan dengan air hujan itu buah-buahan untuk menjadi makanan bagi kamu; dan Dia yang memberi kemudahan kepada kamu menggunakan kapal-kapal untuk belayar di laut dengan perintahNya, juga yang memudahkan sungai-sungai untuk kamu (mengambil manfaat darinya).

33. dan Dia juga yang menjadikan matahari dan bulan sentiasa beredar, untuk kepentingan kemudahan kamu, dan yang menjadikan malam dan siang bagi faedah hidup kamu.

34. dan Dia telah memberi kepada kamu sebahagian dari tiap-tiap apa jua yang kamu hajati. dan jika kamu menghitung nikmat Allah nescaya lemahlah kamu menentukan bilangannya. Sesungguhnya manusia (yang ingkar) sangat suka menempatkan sesuatu pada bukan tempatnya lagi sangat tidak menghargai nikmat Tuhannya.

***

Tidak mahu bercerita panjang, sekadar sedikit perkongsian daripadaku atas Hari Jadi yang bahagia. Selalunya, aku menghadapi hari2 begini hanya bersama keluargaku, tapi, apabila berjauhan daripada keluarga, teman2 inilah yang banyak menggembirakanku. Mereka sering mengadu aku sentiasa sibuk dan sentiasa tiada bersama, makanya hari itu, aku luangkan masa bersama. Mereka telah memberikan aku hadiah yang paling istimewa iaitu MEMORI BERHARGA. =) minna Arigatou Gozaimas!

Mereka yang menceriakan =)

***

Pulang daripada Taman Layang2, kami solat maghrib di Petronas dan mereka merancang untuk makan malam terus. Aku hanya menuruti. Kami makan di gerai Nasi Goreng Sotong. Terima kasih buat kalian yang telah membeli Dunkin Donut ala2 cupcake yang sangat comel. =) suka2~ Dan, kami pulang untuk group discussion dalam kepenatan. Masing2 penat dan kenyang. Alhamdulillah. =)

***

Sekadar ingin mengucapkan jutaan terima kasih buat emak yang mengandungkan dan melahirkan, terima kasih buat ayah yang beri didikan, terima kasih buat abang2 dan adik2 yang mengucapkan, ‘Selamat Hari Lahir my lovely sis. ;p’(walau hakikatnya aku sentiasa membuli dan dibuli. ;p), terima kasih buat sepupu2 ku especially Ika Kawai ;p, Terima kasih buat sahabat2 yang meraikan, Terima kasih tidak terhingga buat Kalian bertujuh yang membawa ku keluar daripada tekanan studio. Kalian semua memang terbaik! Jom Broga Hill pula sebelum kita mengikut haluan masing2 nanti. =) jom2~ (kita tunggu Mar pulih eh =))

***

‘Yan, kita tak pernah tengok yan seceria ni…’

Sebenarnya inilah diriku saat bersama keluarga juga. =) Hajar, Nad, Kak Mona, Kak Wa, Has, Aten, Jedot., Terima kasih kerana membuatkan aku ketawa! =) Buat Mar Srikandi dan Bella the Twin, rasa kekurangan korang tak turut serta, insyaAllah,ada kelapangan kita gather2 lagi kelak. ;p insyaAllah. =)

***

Sekadar catatan memori. Maaf andai kurang thiqah. Wallahu’alam. Wassalam. =)

Muchos2 Gracias!

p/s : Teringin bawa adik2 berusrah di Taman Layang2. Kalaulah ada kenderaan dan kelapangan. ;p

4 ulasan:

moment berharga berkata...

"Maaf andai kurang thiqah."..
ala yan..poyoss la yan ni..ha2.toink2.jgn mrah..nnt sy jual!

munadhia berkata...

kak moment>> hehe~ kak jee pun ckp yan poyo dengan menulis seperti itu.;p sesekali mau jgk rase jadi poyo ni kan. (walaupun dh berkali2 tekena ngan diorang2, 'nik poyo!') ;p

sumtimes, kena ikut gaya kwn2 ni utk adapt dgn baik. kan2?!~ =)tp, must not BEYOND THE BORDERS...of syariah! ;p 1 method of dakwah. jgn jadi terlalu rigid sehingga orang takut nak tegur. lembutkan hati mereka dengan senyuman dan gelak tawa MANIS mu. =)jadikan mereka kawan baik, jangan sesekali memandang rendah sebab they know many things better than us!not everybody can make me happy and laughing like they did. ;p Sangat sayang mereka, dan sangat sayang kak moment juga! ;p (sedikit bau bodek)

terima kasih kamu, kamu, kamu yang sangat2 terbaik! =)

p/s : nanti mai la sini sblum g jauh, yan bwk g bkn stakat tmn layang2, kita g ronda2 smua tmpat bez k. ;p mlancong dlm negara dulu smpai habes baru terbang. ;p

Tanpa Nama berkata...

err..sy bkn sister tp brother..

;D;D..bodekla selagi mampu.
[yan sikah ke slama ni;p]

~mode mencari pasal.erk

munadhia berkata...

tnpa nama> ;p memang cari pasai. ;p tgklah kalu jmpa nt.hehe~