Selasa, Januari 04, 2011

Seuntai Kata Untuk Dirasa


Buat seorang sahabat,

Sering aku dinasihatkan agar terus kuat sedang dialah yang lebih harus kuat. Dalam setiap ujian yang menimpanya, dia tetap cuba tersenyum menyenangkan hati sahabat di sekelilingnya. Seharusnya aku mencontohinya, seharusnya aku lebih menguatkannya, seharusnya aku lebih memberikan kata semangat padanya.

Jalan hidup di dunia ini sungguh berliku. Pada jalan yang terbentang ini, tidak sekadar tumbuh pokok yang cantik berbunga, tapi, tidak kurang Allah tumbuhkan pohonan berduri yang menyakitkan. Bukan Allah sengaja memberikan satu ujian, tapi, Allah sekadar ingin menguji kekuatan iman hambaNya. Kekuatan pada seorang hamba yang bergelar khalifah di muka bumi ini. Allah datangkan ujian agar manusia terus bersyukur dengan kebaikan dalam hidupnya dan terus bersabar dengan keburukan menimpanya.

Jalan yang cantik bertar hitam tidak menjamin keselamatan, tapi, kadang jalan yang berlecak itulah yang lebih menjamin kesejahteraan. Bersabarlah sahabat dalam melalui hidup ini. Mungkin jalannya tidak secantik yang diimpikan, tapi, percayalah kelak di hujung jalan, sahabat kan temui satu mahligai yang penuh keindahan. Kuncinya adalah sabar! Bersabarlah dengan tanpa limit!

Buat sahabat yang kukasihi, walau di mana kau melangkah dan berada, kita tetap berpijak di atas bumi yang sama, kita juga tetap berlindung di bawah langit yang sama. Ertinya sahabat, kau tidak jauh walau kau tidak juga dekat. Percaya dan yakinlah tautan hati antara kita benar2 menjadikan kita dekat walau kita terpisah jauh. Doa daripadaku buatmu sahabat agar kau terus bertahan dengan ujian hidup ini, doaku juga agar kau terus berjaya di arena perjuanganmu walau di mana kau berada.

Akhir daripadaku, teruskan berjuang dan semoga kita bertemu lagi dalam perjuangan yang sama insyaAllah.

Salam ingatan tulus ikhlas,

Izyan

6 ulasan:

syibiehoney berkata...

tautan hati dari Allah adalah satu anugerah yang tak terhingga.sehingga kita tidak tahu dari mana mulanya,dan kenapa ia bermula..dan mungkin tiada penghujungnya..berterusan sentiasa..friendship is like a miracle.. =)

lailafillah berkata...

salam...inilah sahabat..berbeza dengan kawan..

munadhia berkata...

kna akur. lumrah alam, ada pertemuan dan pasti ada perpisahan juga.

Tanpa Nama berkata...

:)..'bersyukur dgn ujian'..chayok muna!

munadhia berkata...

tanpa nama>> gud! bersyukur dgn ujian. =) be strong yep! =)

Tanpa Nama berkata...

u too;)