Jumaat, Januari 14, 2011

Haram Bina Masjid?



Dalam men’design’ aku membuat sedikit research tentang pembinaan. Teringat pula akan hukum hakam dalam senibina sewaktu belajar Quran Sunnah in Built Environment (QSBE) iaitu subjek wajib pelajar KAED. Kelas yang paling aku gemari dan tak pernah tidur kerana Spahic Omar yang berwajah ala2 Tom Cruise. Tidak2, bukan sebab Spahic Omar tapi, sebab method pengajarannya dan mungkin kerana subjek ini sangat menarik minatku. Rupanya dalam senibina juga ada hukum hakam dan guideline menurut Al-Quran dan sunnah. Thank God, I am UIAian! =)

When people asked, what is so special about architecture in UIA? Proudly answer, we are Islamic. =) insyaAllah. =) Don’t dare to be ashamed of title Islamic OK!

Baiklah, apa yang ingin aku kongsikan di sini adalah, haram bina masjid sebenarnya! Tapi, jangan pula salah faham, haramnya atas beberapa kondisi. Ingat Kisah Masjid Dhirar? Bagaimana Rasulullah sendiri menyuruh masjid tersebut dirobohkan padahal ianya sebuah masjid. Bila menyebut tentang masjid, sudah semestinya dalam kepala kita tergambar sebuah bangunan berkubah massive dan sangat suci tempatnya, tapi, mengapa Allah perintahkan nabi merobohkannya? Cuba teka?! ;p

***

Realiti hari ini, terdapat banyak masjid yang dibina atas hukum sebagaimana hukum pembinaan Masjid Dhirar. Wallahu’alam, aku sekadar mengandaikan apabila melihat kepada ciri2 pembinaan masjid hari ini.

***

Sedang aku asyik menggoogling, aku terjumpa artikel tentang pembinaan masjid2 yang dikagumi di bumi Malaysia (cukup kita google di Malaysia). Dan, melihat kepada kos pembinaan, hampir lemah jantung dibuatnya, hampir mencecah RM200juta, dan beratus2 juta lagi. Apabila melihat angka 200 ia kelihatan sedikit, tapi apabila membaca J.U.T.A, it’s a lot2! Sangat100x banyak untuk orang yang tidak mampu membeli mini cooper sebagaimana aku.

***

Apakah tujuan pembinaan masjid? Tujuannya adalah untuk manusia beribadat di dalamnya. Setakat yang aku belajar, masjid seharusnya dibina memenuhi fungsinya, begitu juga mana2 jenis bangunan sekalipun. Pembinaan Islamik adalah pembinaan yang mengelakkan pembaziran, bukan tujuan bermegahan tapi sekadar memenuhi keperluan hidup. Malah, arkitek terkemuka, Mies Van De Rohe sendiri memperkenalkan konsep ‘less is more’ (The notion that simplicity and clarity lead to good design. ) dalam pembinaan. Kurang adalah banyak? Maksudnya, ia juga ada hubungkait dengan konsep, ‘Form follow function’ yang diaplikasikan oleh ramai arkitek barat.

Jadi mengapa harus berlebihan sedang orang bukan Islam juga bersetuju dengan konsep bersederhana? (Bukan berbangga dengan orang barat, tetapi, sekadar memikirkan, kenapa sering orang bukan islam mengaplikasikan konsep islam dalam kehidupan mereka sedang mereka bukan islam. Same goes to the management of time which muslims always failed of- including me!)

Tambahan daripada apa yang aku peroleh sepanjang berada di UIA sebagai pelajar senibina adalah, berdosa sekiranya membina rumah melebihi jumlah ahlinya. Bimakna, andai ahli rumah hanya seramai 5 orang, tidak perlu membina rumah memuatkan kapasiti 100 orang. Itu juga membazir namanya.

Firman Allah bermaksud;

'Sesungguhnya orang-orang Yang boros itu adalah saudara-saudara Syaitan, sedang Syaitan itu pula adalah makhluk Yang sangat kufur kepada Tuhannya.' (Al Israa’ : 27)

***

InsyaAllah, aku akan cuba recall kembali pelajaran yang aku dapat daripada Assoc Prof Dr Spahic Omer 2 tahun yang lepas.

Ada 4 hukum yang telah disenaraikan oleh Spahic Omer dalam karangannya ‘Prophet Muhammad and Islamic Architecture iaitu;

  1. Wajib
  2. Mandub
  3. Mubah
  4. Haram

WAJIB

Sesebuah pembinaan menjadi wajib apabila tiadanya bangunan tersebut manusia akan susah kerananya (Hardly translating his article). Bangunan yang mana bila tiada kita akan susah, Cuba teka? =)

Rumah yang kita duduki sebagai tempat berlindung menjadi salah satu bangunan yang berada di bawah kategori ini. Tapi, ada juga garis panduan dalam membina tempat tinggal iaitu salah satunya telah kunyatakan di atas atau ia boleh jatuh hukum mubah atau haram.

Contoh lain bangunan yang berada di bawah kategori ini adalah fortress atau military wall atau kubu pertahanan dan seumpamanya. Andai tiada sesebuah kubu pertahanan itu boleh menyebabkan ancaman kepada negara, maka, pembinaannya termasuk dalam kategori wajib demi mempertahankan negara dan agama.

MANDUB ATAU HARUS

Terus kepada contoh sebagaimana pembinaan sebuah institusi, kilang, hospital dll. Mengambil contoh institusi, mencari ilmu adalah kewajipan bagi setiap muslim, tetapi, membina sebuah sekolah atau institusi bukanlah wajib kerana tanpanya juga, manusia boleh menjadikan sebarang tempat lain sebagai tempat menuntut ilmu sebagai contoh rumah dll. Malahan, kalau dilihat pada zaman Nabi Muhammad SAW, masjid dijadikan tempat berkumpulnya alim ulama dan juga dijadikan sebagai institusi menuntut ilmu. Maka, sebuah sekolah adalah diharuskan pembinaannya. Pembinaan sekolah, kilang, hospital dll apabila digunakan dengan tujuan kebaikan, akan diberikan ganjaran kebaikan oleh Allah SWT. insyaAllah. Dengan erti, selagimana manusia menggunakan sesebuah bangunan itu kearah kebaikan, maka orang2 yang menyumbang kepada pembinaan tersebut juga akan memperoleh ganjaran daripadanya insyaAllah. =)

***

Apa pula bangunan di bawah kategori mubah dan haram? Aku kesuntukan masa untuk menghuraikannya sekarang. Mungkin sekadar ini dahulu perkongsian daripadaku. InsyaAllah, dalam kesempatan waktu lain, akan kujelaskan sedikit sebanyak lagi tentang ini dan insyaAllah aku akan bercerita juga soal masjid dhirar ya. =) Aku yakin ramai yang tahu, tapi, ini sekadar ulangkaji untuk diriku juga insyaAllah supaya lebih tahu dan hadam. =) Andai ada kesilapan di mana2, teguran juga ku harapkan.

Tiil here. Wallahu’alam.

Rujukan : kelas QSBE, Assoc Prof. Dr. Spahic Omer.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

bykkan lg tulisan cmni(archi+Islam) blh?..sy suka;)

jgn yan jwb cmni sudah-[bt la blog sndiri]dush2

munadhia berkata...

xlah... sy budak baik, maka sy akan jwb lebih sopan... silalah menulis dan buat blog sndiri ya! ;p hee~

insyaAllah, ad kelapangan sy tulis lg...tp, kna byk membaca dn bertanya org dulu bru boleh smpaikn info dgn btul dn baik.kn2?~ =)