Selasa, November 02, 2010

Ujian Dalam Ujian



Bismillahirrahmanirrahim, Ke hadapan Kak Wan Maizatul Akmal. I hope you still remember this. =) or I hope you always remember me. ;p

Setiap kali Yan down, Kak Wan buat2 Kak Wan tahu Yan sedang down, maka Kak Wan selalu hantarkan mesej pada Yan, 'Adik, adik kena tabah. Ujian dari Allah semua ini.' Dan, Kak Wan pernah juga hantarkan mesej yang sangat panjang siap ada muzik2 lagi. Masa tu, walaupun Kak Wan tak nampak, tapi, sebenarnya Yan sedang tersenyum. Terima kasih sebab sentiasa buat Yan tersenyum walaupun kita bertemu pun jarang2. =)

Kak Wan cuba memahami yang dinamakan budak KAED walaupun Yan berkali2 bagitahu, susah nak faham kami. Tapi, Kak Wan sentiasa buat2 Kak Wan faham sehingga Kak Wan sentiasa bagi kata semangat pada Yan. Terima kasih Kak Wan. =) Masa tu, Yan dapat sedikit kekuatan dengan hanya bait kata2 daripada Kak Wan. Dan di atas ini, hanyalah sehelai kertas kosong yang Yan bawa semasa jumpa Kak Wan. Kak Wan minta, dan berkeras untuk mengambilnya. Ingatkan Kak Wan nak buat apa, rupa2nya Kak Wan lukis gambar kucing comel dengan tulisan2 comel.

Kak Wan tulis, "Buat insan yang sentiasa rindukan kasih sayangMu, Sentiasa senyum... Senyum itu sadaqa, Jaga diri + Iman. Adik, ujian itu hadiah daripada Allah, jangan takut + jangan berputus asa dalam menghadapinya... Kerana setiap yang Allah agendakan untuk kita adalah yang terbaik, adikku...TERBAIK, adikku!" Yan tersenyum membacanya, dan walaupun hanya sehelai kertas, Yan masih simpannya sehingga ke hari ini. Sebab, kadang kita tak nampak nilai sehelai kertas kosong, tapi, tulisan dan kata2 yang tercoret di atas nya menjadikan ia benar2 bernilai. Terima kasih Kak Wan. =)

Kak Wan, hari ini Allah telah uji Kak Wan dalam fatrah ujian juga. Betapa beratnya perkhabaran yang diterima Kak Wan, dan Yan tak boleh bayangkan apakah perasaan Kak Wan saat menerima perkhabaran tersebut. Ayahanda Kak Wan yang dicintai telah kembali ke rahmatullah. Sehari suntuk Yan fikirkan apakah ayat yang paling sesuai untuk Yan berikan pada Kak Wan, dalam menghadapi peperiksaan, kak Wan mendapat ujian lain pula daripada Allah. Adakah itu juga hadiah daripada Allah? InsyaAllah, jika ia mengajar kita untuk redha dan sabar, maka ia menjadi hadiah yang bermakna daripada Allah.insyaAllah. =) Yan doakan semoga Kak Wan terus tabah menghadapi ujian ini. Dan, sama2 kita titipkan doa buat roh ayahanda Kak Wan. Semoga dicucuri rahmat atasnya dan ditempatkan di kalangan hamba2Nya yang beriman. al fatihah-

***

Kita yang masih hidup ini, berusahalah untuk menjadi anak yang soleh/ah sebab sabda Nabi Muhammad SAW,

"Jika mati anak Adam, terputuslah semua amalannya kecuali tiga perkara iaitu sedekah jariah, ilmu yang berguna dan doa anak yang soleh."

Beruntungnya orang yang menerima ujian dalam ujian. Andai dia sabar, dia beroleh ganjaran yang sangat besar.

Firman Allah SWT, "Hai orang2 yang beriman, jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu, sesungguhnya Allah berserta dengan orang2 yang sabar." (al Baqarah : 153)

Dan, untuk sesiapapun, jangan sesekali berputus asa sebab itu tandanya lemah iman.

Firman Allah SWT, " Manusia tidak jemu memohon kebaikan dan jika mereka ditimpa malapetaka dia menjadi putus asa lagi putus harapan." (al fusilat : 49)

Buat Kak Wan, dan sesiapa sahaja (lebih2 lagi diri ini) yang ditimpa ujian, bersabarlah dan cuba lihat ujian itu dari sudut yang positif insyaAllah kita tidak lagi akan berburuk sangka dengan Allah. sebab firman Allah SWT, "Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya..." (al Baqarah : 286)


Sampai di sini. sama2 kita simpan kunci sabar elok2. jangan tercicir, takut2 kita tak mampu membuka pintu hikmah di sebalik ujian lagi.

Wallahu'alam. Wassalam.

2 ulasan:

lailafillah berkata...

salam..doakan kakwan kuat dik..waktu kak bergegas ke bilik kak wan, kak sgt terpegun, dan terkesan sgt, betapa kakwan seorang yg sgt tabah..kalau kak kat tempt die, tentu berlimpah ruah airmata mengalir atas pemergian insan yang sgt disayangi.. tapi mlm tu kak terdiam dengn ungkapan tenang kak wan..
"saye dah redha permengian ayah saye.." betapa tabahnya hati seorang insan yang sgt menyintaiMu Ya Allah..
dari Mu kami datang, kepada Mu jua kami kembali...~

nur 21 berkata...

bismillahirrahmanirraheem

adikku,
tmakaseh atas doamu yang tak putus2..
setiap orang di uji dengan ujian yg berbeza.kehilangan orang yang dicintai dan di kasihi itu semua orang akan rasai, tp bagaimana untuk kita bersedia menghadapi ujian yg Maha Hebat dariNya itu melalui kekuatan redha dan sabar,
kasih sayang dalam diri seseorang itu semua datangnya dari kasih sayang Dia Ya Raheem, subhanallah! sungguh betapa kasih sayang yg dititipkan pada setiap hamba itu adalah kash syg drNya..Dia berhak mengambilnya..
kita yg masih diberi nafas ini, teruskan melangkah mencari modal untuk akhirah..kerana setiap nafas itu adalah modal akhirah adikku dan jgn lupa,

"sabar itu istana iman"(^_^) di manakah carta cinta kita ke syurga andai sukar mengucap redha..

adik moga terus kuat+tenang hadapi liku2 hidup yg hya sementara ini.
stay the same!