Sabtu, Ogos 21, 2010

Diari Ramadhan 4 - Senyum =)


Ini cerita diceritakan oleh sahabat kepada sahabat kepadaku sebagai sahabatnya. Cik Wan Syibrah Hanisah menceritakan tentang pensyarahnya yang menceritakan tentang dia dan sahabatnya. Saja nak memeningkan sedikit. Ceritanya, pada suatu hari Dr Dino, Director IIUM Healthcare bertanya kepada Prof Ismawi, ‘Kenapa hari Jumaat ramai student KAED ke klinik?’ Mengikut statistic, pengunjung klinik yang paling ramai pada hari Jumaat adalah daripada pelajar KAED. Cuba teka mengapa?


Prof Asmawi lalu menjawab, ‘Sebab hari Jumaat selalu ada presentation, makanya student KAED sakit sebab seminggu tak tidur.’ Prof yang sangat memahami. ;p Apabila diberi tugasan untuk men’design’ sebuah pusat ibu berpantang, perkara pertama yang harus dilakukan adalah untuk memahami psikologi ‘postpartum mother’, psikologi ibu2 selepas bersalin. Antara salah satunya, tentang depression atau meroyan. Aku pernah dengar sahabatku menyebut begini, ‘Aku tengah meroyan skarang!’ Maksudnya aku sedang stress sekarang. Maksudnya juga, bukan sekadar ibu2 yang akan mengalami depress, malah pelajar KAED juga boleh mendapat simptom yang sama apabila diberi tugasan untuk me’lahir’kan idea. Apatah lagi isnin crit! OK, sekadar selingan di celah ke’tension’an. Senyum. =)


***


Isnin crit pertama. Maksudnya sabtu dan ahad adalah persediaan untuk crit. Masih banyak yang harus dibuat tapi, aku berhenti sekejap untuk menulis. Sempat lagi!


‘Nik, tengah2 macam ni sempat lagi update blog!’


‘Sama je kan… tengah2 macam ni sempat je lagi orang lain keluar jalan2, tengok movie… Kita update blog depan komputer mengambil masa paling lama pon tambah tolak tak sampai sejam. Tupon bila dah betul2 tensi. Cari sesuatu nak heal…’


‘Ouch!...


***


OK, update blog lagi dalam kegentingan waktu. Esok crit! Esok crit! Dan esok crit! Makanya, apa harus aku buat sekarang? Tenang dan senyum! =) Senyum mampu mengurangkan tegangan insyaAllah. =)


Sebenarnya tiada idea sekarang. Samada idea untuk men’design’ mahupun idea untuk menulis. Kedua2nya tidak mahu lahir dari mindaku. Tapi ada sesuatu yang membawa aku untuk tetap menulis. Tentang senyuman. Percaya atau tidak dengan senyum, setiap tegangan akan berakhir dengan baik2 saja. insyaAllah. Sebenarnya sedikit terpengaruh dengan cerita jepun Smile. Kisahnya Vito seorang kacukan Jepun-Filipina sering dipandang rendah oleh masyarakat Jepun. Tapi, dia tetap tersenyum sehingga walaupun dia dipenjarakan atas kesalahan orang lain, dia juga tetap tersenyum.


Peguam bela Vito bertanya, ‘ Vito, kenapa kamu selalu senyum?’ (dalam bahasa Jepun)


Vito diam, tapi kemudian menjawab, ‘Kalau kamu senyum, kalau kamu ketawa, semuanya akan berakhir dengan baik. Tak kira betapa susah situasi yang kamu lalui atau betapa kejam orang berbuat padamu, jika kamu senyum, kamu takkan rasakan semua itu sebagai sesuatu yang sangat susah untuk dihadapi.’


Dan, semasa UNGS 2050, Ustaz Latif selalu menyebut, ‘Bila kita berada di jalan buntu iaitu apabila satu pintu tertutup, jangan risau satu pintu lagi pasti akan terbuka!’ Dan, begitu juga kata2 kawan Vito yang sentiasa menguatkan dan memberi sokongan padanya, ‘When one door shut, another door will open. So, live your life happily!’


Dan semalam kelas rekreasi dari pukul 9-1tengah hari. 4 jam berada dalam Experimental Hall, ada sesuatu yang aku dapat dan benar2 ingat iaitu nasihat daripada Ustaz Ismail, ‘ Allah will test you in many situations. Rich is a test, poor is a test, everything in this world - good or bad is a test. So, what should you say if you are in test?’ Semua diam.


‘Yang pahit itu ubat, baik diuji dengan kepahitan, ucaplah Alhamdulillah ‘ala kulli hal~’


‘Alhamdulillah ‘ala kulli hal~’ Aku sedang menunggu idea yang belum datang. Satu pintu tertutup, semoga pintu dibelakang masih terbuka untuk mengalukan kedatangan idea. Dan, sambut idea dengan senyuman. All will end in peace insyaAllah.


Sampai di sini perkongsian yang sedikit cuma. Wallahu’alam. =)


22Ogos2010/12Ramadhan1431H- 7.30am

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

yan.prof Ismawi la...nt mara die same kan name die nagan mawi AF..huhu

munadhia berkata...

hehe~ orait nt yan 2ka. ;p wlaupun prof x knal yan... alwez heard bout her from syibie~ ;p bapa yang baik. =)

Jamil berkata...

crit hari hari ok lagi, jangan cirit hari hari sudahlaaaah.... ideas like opportunity comes in a sudden, always be ready to grab it when it come.