Sabtu, Ogos 14, 2010

Diari Ramadhan 3


Kerap menulis dan kalau boleh ingin terus menulis. Menyelinap di sebalik kepadatan waktu. Mencelah di sebalik kekangan masa. Lagipun, bila naik tahun 3, setiap projek lebih banyak menggunakan komputer. Makanya, agak senang bagiku untuk menulis. Bila tertekan, aku akan mula menulis. Hilang sedikit tekanan insyaAllah. =)


Hari ini(Khamis) kelas agak padat juga selain hari Selasa. Dan hujan petang menyebabkanperjalananku sukar untuk pulang ke mahallah. Terlupa untuk sediakan payung sebelum hujan maka terpaksa mencari jalan jauh untuk pulang. Jam 6.30petang, dan terus ke Cafeteria Hafsa yang baru beberapa hari dibuka. Apabila pulang ke bilik, ku dapati teman sebilikku masih tidur. Mungkin sangat penat. Teman sebilikku kali ini berasal dari Jordan dan ini merupakan kali kedua aku diletakkan bersama foreigner. Kalau dahulu teman sebilikku dari India, Hindustan. Apabila bagitahu ayah, ayah seakan excited, ‘Muna, kecek la Hindustan!’ Dia memperkenalkan dirinya, ‘My name is Kushi.’ ‘Owh… I know… Kushi is happy? Is it right?’ Kushi tersenyum. Penting untuk memenangi hati seseorang dengan mencari ‘interest’ dalam dirinya. Atau mengetahui sesuatu tentang dirinya. Dan, bahasa antara penghubung yang boleh mendekatkan yang jauh.


Kali ini roommate ku berasal dari Jordan cukup ramah bernama Tasneem. Apabila bagitahu ayah, ‘Ayah, muna serumate dengan orang arab.’ Ayah kata, ‘Bagus2, kecek la arab nga dia.’ Makanya aku jawab, ‘Muna mana pandai kecek arab.’ Ayah cakap, ‘Belajarlah!’


Hari ini aku belajar sesuatu daripada Tasneem. Apabila Tasneem berbuka puasa aku sebut, ‘Selamat berbuka puasa.’ Tasneem senyum, ‘Terima kasih!’ dan apabila Tasneem ingin berterawikh, aku cakap, ‘Selamat berterawikh.’ Tasneem tanya aku, ‘Waah, Malaysian always used selamat-selamat. Selamat pagi, selamat petang…’


‘Owh…selamat is something like, happy in English. Like… Happy fasting, Happy Ramadhan. For a wish.’


‘But, we don’t practice this wishing…’


‘Owh… so, what will you say if you want to say selamat to somebody?’


‘A prayer… Taqabalallah… Hoping that your ibadah is acceptable by Him…’ Aku mengangguk. Aku masih ingat sewaktu awal aku mengenali Tasneem, dia selalu bertanya padaku tentang makanan melayu. Katanya susah untuk dia bagitahu penjual apabila inginkan sesuatu.


‘Izyan, can I ask something?’


‘Yeah, please come have a sit…’ Aku tak fasih berbahasa Inggeris, tapi, aku cuba. Tasneem duduk bersebelahanku dan dihulurkan kertas.


‘Please write to me I want some vegetable in malay.’ Dan aku tulis, ‘Saya nak sayur.’


‘What is it called if I want vegetables but I don’t want beef or chicken in it?’ Lama aku berfikir… Masakan apa yang sekadar sayur je? Aku sendiri tidak arif. Takkan lah aku nak tulis, ‘ulam’. Tasneem makan ke ulaman?


‘You mean, you want sayur campur but there’s no lauk in it?’ Aku tidak pasti Tasneem faham atau tidak. Usianya baya aku tapi, gayanya lebih matang berbandingku.


‘No, I don’t want sayur campur. Bosan. Is there any other vegetables in Malaysian dishes?’


‘Err…’ Aku buntu…Kalau aku pandai cakap arab kan senang. Dan, aku sendiri tak arif tentang nama makanan. Pandai makan saja.


***


Apabila Tasneem pulang dari kafe aku bertanya, ‘Tasneem, bought some sayur?’


‘Yes, but I just told them saya nak sayur. They suggest me to have this.’ Ditunjukkan padaku lauk dalam bungkusan. Aku sekadar senyum. Rasa kelakar pun ada. Situasi ni sedikit sebanyak mengingatkanku tentang perkenalanku dengan sepasang suami isteri warga Australia. Mereka belajar di UIA untuk 3 bulan. Semacam membuat research di sini. Rasa seronok apabila boleh bergaul dengan berlainan bangsa. Dapat mengenali dan mempelajari sedikit sebanyak budaya mereka. Sebagaimana pasangan suami isteri Australia itu begitu berminat untuk mengetahui tentang Malaysia. Dan aku dengan Bahasa Inggeris yang merangkak2 cuba juga menceritakan keistimewaan dan budaya masyarakat melayu. Kukira sekarang pasangan tersebut telah pulang ke Australia. Semoga berpeluang bertemu mereka lagi. =)


***


Ramadhan terus berjalan hari demi hari. Kadang tidak cukup sehari untuk memaksimumkan amalan. Tapi, sentiasa juga harus mengingatkan diri, ‘Ini Ramadhan, rebut peluang ini untuk mencari dan meraih fadhilatnya.’ Semoga amalan Ramadhan terus istiqamah ke Syawal, Zulkaedah, Zulhijjah dan seterus2nya. insyaAllah.


‘Taqaballahuminna wa minkum. Semoga Allah menerima segala amal ibadah kita. insyaAllah.amiin~’


***


Tamu mulia sudah datang, adakah sudah kita sediakan pelbagai juadah amalan? Bila tamu mulia ingin pergi, sehari demi sehari adakah kita sudah memberinya layanan yang terbaik? Menghidupkan malamnya dengan qiammullail, I’tikaf, zikir, amal kebaikan merupakan juadah yang lumayan dalam Ramadhan.


Nabi shalallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

"Setiap amal yang dilakukan anak adam adalah untuknya, dan satu kebaikan dibalas sepuluh kali lipatnya bahkan sampai tujuh ratus kali lipat, - Allah Ta'ala berfirman: “ kecuali puasa, sesungguhnya puasa adalah untuk-Ku dan Aku yang langsung membalasnya. (Dalam puasa, anak Adam) meninggalkan syahwat, makan dan minumnya karena-Ku.” Orang yang berpuasa mendapatkan dua kesenangan, yaitu kesenangan ketika berbuka puasa dan kesenangan ketika berjumpa dengan Tuhannya. Sungguh, bau mulut orang berpuasa lebih harum di sisi Allah daripada aroma kesturi." (HR Bukhari dan Muslim)


Sekadar coretan. Wallahu’alam. =)

Tiada ulasan: