Rabu, Ogos 26, 2009

Catatan Ramadhan Kedua

(sepatutnya entri ini dipos pada 2Ramadhan. Tetapi, kita hanya merancang, Allah jua yang menentukan.)

Salam’alaik.

Ramadhan kedua, berkobar2 azamku untuk memanfaatkan Ramadhan sebaikya. Sering sahabat mengulang kata dengan tujuan mengingatkan diri ini… ‘Bulan Ramadhan ni kita kena tingkatkan ibadat. Alhamdulillah, Allah kurniakan kita nikmat untuk merasa Ramadhan sekali lagi. Cuba bayangkan andai kita tak sempat merasai Ramadhan…Pasti sedih, tambah2 dengan amal kita yang tak seberapa ini…’

Ramadhan kedua, Alhamdulillah, bangunku dengan tujuan untuk berjumpa Tuhan yang kurindu. Ada dua program yang ingin dan harus aku hadiri. Aku perlu menghadiri program pengurusan jenazah dan pada masa yang sama sahabat2ku menjemputku untuk menghadiri program pengurusan Ramadhan. Jadi, program yang mana satukah yang harus aku hadiri?

Akhirnya, aku mengambil keputusan untuk menghadiri program pengurusan Ramadhan dengan niat aku tidak mahu Ramadhan kali ini berlalu seperti angin lalu sebagaimana Ramadhan yang lepas. Angin apabila menyapa wajah kita ia terus pergi tanpa meninggalkan kesan. Adakah kita masih ingat angin mana yang menyapa kita dahulu? Angin yang sama tak mungkin berulang menyapa kita… Begitulah Ramadhan, andai Ramadhan lalu tidak atau kurang berkesan di hati, janganlah Ramadhan kali ini juga begitu. Moga2 Ramadhan kali ini meninggalkan bekas dan kesan yang berharga di hati. Bagaimana kita dapat melihat kesannya? Tunggulah di akhir Ramadhan nanti insyaAllah.

CHECKLIST RAMADHAN

Berbalik pada Pengurusan Ramadhan, Alhamdulillah, banyak input baru telah kuterima. Dan moganya input itu terus ku ingat sampai bila2.insyaAllah. Pertama, ingin melihat prestasi amalan kita, sediakanlah ‘checklist Ramadhan’ untuk sepanjang bulan ini. Setiap hari, rajin2kanlah mengisi ‘check list’ tersebut. Dari situlah, di akhir Ramadhan nanti kita akan nampak adakah kita sudah beramal dengan semaksima mungkin ataupun tidak. Dan ingatlah, wlaupun ruangan yang bertanda itu banyak, tidak juga semestinya semua itu diterima Allah. Walaubagaimanapun, hisablah diri kita dahulu sebelum kita dihisab di akhirat. Itulah pentingnya ‘checklist’ ini insyaAllah. =)

TARGET RAMADHAN

Kedua, target Ramadhan kita. Ramadhan yang bagaimanakah kita impikan? Di akhir Ramadhan nanti, apakah target yang ingin kita capai. Sebagai contoh target untuk mengkhatamkan 30juzuk al Quran. Contoh lainnya, qiammullail setiap malam. insyaAllah.

PERANCANGAN DAN TENTATIF RAMADHAN

Ketiga, lakukan perancangan kita dengan bijak. Sebagai contoh, sediakan jadual ringkas rutin harian kita dalam mencapai target yang disasarkan. Jadual ini mungkin tak perlu dicatat cuma sebagai peringatan yang kita perlu amalkan sebagai rutin harian. Sebagai contoh, Bangun awal pagi, tidak tidur selepas subuh, mengulangkaji pelajaran, tadarus al Quran, tadabbur al Quran dan sebagainya. Sebagai seorang mahasiswa/i yang sibuk dengan tugasan pelajaran, memang jadual kita sangat sibuk dan penuh, oleh itu, memang seharusnya kita merancang jadual dengan bijak (nasihat buat diri yang menulis khususnya).

IKRAR RAMADHAN

Sebagai contoh :

Dengan nama Allah yang Maha Melihat lagi Maha Mengetahui, bersaksilah atas apa yang aku tuliskan ini. (Tiadalah yang diharapkan olehku melainkan sebuah Ramadhan yang penuh makna. Untuk tahun ini, pasak azamku ingin menemuiMu selalu di setiap sepertiga malamku. Engkau yang kurindui, jagalah aku dari tidurku, dari lenaku yang panjang. Bangkit menyeru seruanmu, ‘Ya ayyuhal Muzzammil. qumillailla illa qalila.’)

Letakkan satu ikrar dan azam dalam diri untuk mencapai Ramadhan yang paling bermakna dalam hidup kita. Apabila punya azam yang tekad, insyaAllah, kita akan cuba sedaya upaya melaksanakannya. Walaupun mungkin tidak semuanya kita mampu laksanakan dengan jaya. Selamat bermujahadah semua.

Wallahu’alam. Wassalam.

4 ulasan:

Hairi Shazwan© hairi.shazwan@student.iium.edu.my berkata...

Ramadhan kareem..slamat bermuhasabah..moga ramadhan ini diberkati Allah..

dr ridzwan berkata...

Salam,
Satu blog perkongsian yg baik. Teruskan.

munadhia berkata...

salam.

kepada hairi shazwan : trima kasih. insyaAllah, smoga ramadhan kali ini bnar2 merasakan hati kita smakin dkat dgn pncipta alam. Ramadhan kareem...syukran 'ala ziarah.

kepada Dr Ridzwan, terima kasih =) insyaAllah. Salam Ramadhan kareem Dr. =)

Che Adlia berkata...

Semoga Ramadhan kita penuh dengan pengisian yg berguna..
Ramadhan karim..=)