Sabtu, April 18, 2009

Wasiat Sultan Al Fateh

‘Ayahanda bakal mengahadap Allah SWT. Sedikitpun ayahanda tidak menyesal dengan apa yang berlaku kerana semua ini sudah ditakdirkan. Tambahan pula sekiranya ayahanda pergi, sudah ada penggantinya. Ayahanda berwasiat kepada kamu, jadilah pemerintah yang adil. Berilah perlindungan dan keadilan kepada rakyatmu tanpa pilih kasih. Kamu hendaklah menyebarkan agama Islam kerana itu adalah kewajipan raja2 Islam. Utamakan kepentingan agama melebihi kepentingan yang lain. Janganlah kamu lengah dan lemah dalam usaha menegakkan agama. Jangan kamu lantik mereka yang tidak beragama menjadi pembantumu. Jangan kamu lantik mereka yang sering melakukan dosa besar dalam jawatan penting. Hindari bid’ah dan khurafat dan jauhi mereka yang menyuruhmu melakukan perbuatan seperti itu. Terus berjihad bagi membela agama dan meluaskan pemerintahanmu. Jagalah harta baitulmal dan jangan bazirkannya. Jangan kamu ambil harta rakyat kecuali sesuai dengan peraturan Islam.

Ayahanda berwasiat kepadamu anakandaku, hormatilah ulama. Jangan sesekali usir mereka daripada pintu istanamu. Jangan sesekali kamu lakukan perkara yang bertentangan dengan hukum Islam. Agama itu tujuan kita, dan kita menang juga kerana agama.

Kamu ambil pengajaran daripada perjalan hidupku. Ayahanda dilahirkan ke dunia ini seperti semut kecil. Kemudian Tuhan kurniakan kepada ayahanda nikmat-Nya yang begitu besar. Bekerjalah kamu bagi meninggikan agama Allah. Janganlah kamu boros membelanjakan harta Negara dengan berfoya2 atau bersenang lenang ataupun kamu gunakan lebih daripada yang sepatutnya sebab itu akan membawa kepada kehancuran kerajaanmu.’

Inilah wasiat terakhir Sultan Muhammad Al Fateh yang sangat menghibakan. Beliau telah diracun sebelum kematiannya menyebabkan beliau pergi sebelum tercapai hasratnya untuk menakluk sebuah lagi kota yang menjadi tanda tanya rakyat dan pemerintahnya. Apabila meneliti wasiat ini, tidakkah ia menggambarkan sifat Sultan Muhammad sebagai pemerintah yang adil, alim lagi bijaksana? Dan dalam konteks dunia sekarang, siapakah pemerintah yang bersifat demikian? Atau mempunyai hasrat sedemikian untuk mengagungkan agama Islam di muka bumi? Bukankah kita perlu memberi sepenuh sokongan kepada golongan ini atau kita sendiri yang mendokongnya? Tepuk dada, tanyalah iman. Siapakah yang layak menjadi pemimpin dan siapakah yang lebih layak dipimpin. Aku yakin, selain aku kalian semua lebih bijak dalam membuat keputusan.

Wallahu’alam.

Tiada ulasan: