Selasa, April 14, 2009

Al Hambra-Bukti Kehebatan Islam



Daripada semalam, aku berfikir apa yang aku boleh berikan dan sumbangkan untuk sahabat2. Sahabat2ku yang lain masing2 menyumbangkan ilmu mengikut bidang masing2. Daripada sudut psikologi, biologi, keagamaan, siasah dan sebagainya. Tapi aku? Bidang Senibina, apa yang boleh aku sumbangkan? Lalu, tiba2 datang di fikiran, apa kata jika aku berkongsi sedikit kekaguman ku terhadap seni binaan Islam pada berabad dahulu. Ya, mungkin ramai yang sudah mengenali Al Hambra, Granada. Al Hambra, aku sudah jatuh cinta padanya sekian lama. Mendengar nama Al Hambra, aku terbayang sebuah bentuk binaan Islam yang terbina atas dasar ketakwaan kepada Allah SWT.



Merungkai sejarah Al Hambra, sangat banyak versi yang menceritakan tentang Al Hambra. Orang Kristian akan cuba menceritakan Al Hambra sebagai sebuah binaan agung milik mereka daripada perspektif mereka, ada juga menceritakan Al Hambra daripada sudut kehebatan bangsa mereka iaitu Sepanyol, tapi, hakikatnya Al Hambra adalah hasil ilham orang Islam itu sendiri. Kita boleh lihat bagaimana orang2 kafir cuba untuk memutar belitkan fakta dan sejarah.

Istana AI-Hambra maksudnya Istana Merah. Ia terletak di tengah2 Bandar Granada Sepanyol. Letaknya di kawasan tanah tinggi menjadikan ia sebuah bangunan yang menjadi tarikan dari jauh lagi. Jalan memasukinya ialah jalan tar yang di kiri kanannya air mengalir laju menuruni curam yang memisahkan AI Hambra dengan kawasan sekitarnya. Airnya jernih, sejuk dan sangat ajaib, sekian lama ia tidak diketahui punca asalnya.

Menurut satu kisah yang aku dapati daripada laman2 web, pada sebelum Al Hambra dibina, orang Islam sendiri telah melepaskan burung untuk tujuan mencari sumber air. Lalu, burung tersebut hinggap di tempat terbinanya Al Hambra sekarang.

Lihatlah bagaimana apabila Allah mentakdirkan sesuatu. Bagiku, keajaiban binaan Al Hambra tidak dapat ditandingi oleh mana2 binaan pada zaman moden ini walaupun daripada sudut teknologinya kita lebih maju. Tapi, kehebatan tamadun Islam tetap tidak dapat ditandingi. Ini adalah kerana binaan struktur Islam pada berabad dahulu berdasarkan sumber iman dan takwa bukanlah kerana nafsu semata2. Dan pada firasatku, kerana itu juga, apabila memasuki masjid2 atau bangunan2 Islam lama, perasaan tenang lebih senang wujud berbanding binaan pada zaman sekarang.



Al Hambra, padanya terukir ayat2 suci daripada Al-Quran tetapi aku difahamkan bahawa orang Kristian cuba untuk menutupnya dengan meletakkan tanda salib. Namun, mengikut cerita guruku, mereka tidak Berjaya menutup ayat2 tersebut kerana setelah beberapa tahun, tanda salib tersebut terhakis dek peredaran zaman. Lalu, ayat2 cinta daripada Allah tersebut dapat dilihat semula. Subhanallah. Dan, rupanya ada kisah di sebalik setiap ayat yang tertulis. Contohnya ayat ‘la ghalib ilallah’, kisahnya apabila seorang pemimpin dilantik menjadi ketua Negara, pengikutnya menobatkan pemimpin tersebut dengan panggilan Al-Ghalib, tapi kemudian dibantah oleh raja tersebut, beliau mengatakan ‘wallah, la ghalib ilallah’. Lalu, sejak itu, banyaklah tulisan ayat ini di permukaan dinding Al-Hambra menunjukkan mereka memang hebat tetapi, segala kehebatan itu datangnya daripada Allah jua.



Pada Al Hambra terdapat ukiran2 yang indah. Bentuk geometri sinonim dengan Islam, motif floral dan ayat2 daripada Al Quran sangat memukau pandangan. Betapa halusnya hasil ukiran orang Islam. Bukankan kita perlu berbangga dengan kehebatan ini?Jadi, mengapa harus kita banggakan dan contohhi hasil rekaan Richard Meier yang berbangsa Yahudi? Atau Richard Sullivan atau...(aku lupa, siapa lagi ye?) Tanpa kita sedar, sebenarnya itulah juga salah satu cara mereka mempengaruhi fikiran kita orang Islam. Itulah salah satu cara mereka berdakwah. Kita ada Mimar Sinan seorang arkitek Islam. Kita sebenarnya ada sesuatu untuk dibanggakan.

Berbalik pada Al Hambra. Aku tidak mampu lagi membayangkan keindahan Al Hambra keran aku menulis hanya berdasarkan apa yang aku baca dan apa yang disampaikan orang. Mungkin, satu hari aku akan menikmati sendiri keindahan tersebut dan pada masa itu bolehlah aku menulis berdasarkan pengalaman sebenar. Semoga impianku tercapai. insyaAllah.Amin.

Oh ya, lagi satu keajaiban Al Hambra yang membuktikan kekuasaan Allah SWT. Pasti ramai sudah tahu tentang Taman Singa. Daripada mulut patung2 singa tersebut keluar pancutan air yang pada masa dahulunya keluar setiap kali masuk waktu solat, tetapi, sekarang ia tidak lagi begitu. Air keluar tanpa henti setelah sistem pengairannya diganggu oleh orang yang tidak bertanggungjawab. Orang2 ini cuba untuk meniru dan mengkaji cara pengairannya, tetapi, sehingga sekarang sesiapapun tidak berjaya mencari puncanya. Subhanallah. Sekali lagi, lagi bukti kekuasaan Allah. Selain itu, mengikut satu sumber elemen sejuk iaitu air di Al-Hambra juga menjadi simbolik kepada gambaran sungai2 yang mengalir di dalam syurga.


Rasanya, cukuplah sekadar di sini sahaja, ingin aku bercerita panjang tetapi, aku tidak tahu banyak. Mungkin sahabat2 yang tahu sesuatu tentang kehebatan istana Al Hambra, bolehlah berkongsi sama ya. =)

Pokoknya, Al Hambra dan bangunan lain pada zaman kegemilangan Islam dahulu bukanlah sekadar sesuatu struktur yang utuh sahaja, malah ia menunjukkan keutuhan dan keteguhan iman orang Islam dahulu. Ia turut menunjukkan keyakinan orang Islam pada Allah SWT. Binaan yang berasaskan taqwa dan bukan kemegahan itulah yang mampu mewujudkan ketenangan kepada penghuninya. Bagiku tidak pentinglah berapa mahal sesebuah bangunan tersebut, asalkan ia bukan berasaskan nafsu, kemegahan, pembaziran, riba, rasuah, dan sebagainya, insyaAllah, Allah akan kurniakan rahmat dan kasih sayangNya terhadap pemiliknya. Jadi, para arkitek sekalian, rasa2 bolehkah kita mencipta sesuatu berdasarkan elemen iman dan takwa ini? InsyaAllah. Moga2 begitulah kita kelak… Emmm. Aku nak jadi arkitek ke? Wallahu’alam.

Pembagian Ruang Al Hambra :

  1. Ruang al-Hukmi yang luasnya 15 m X 15 m dengan tinggi ruangan 20 meter. Tanpa ac, ruangan ini pasti sejuk karena ketinggiannya yang dapat menampung banyak udara segar. Sesuai dengan namanya, ruang ini tempat menjatuhkan keputusan. Ia dibangun oleh Sultan Yusuf I (1334-1354)
  2. Taman Singa luasnya 28,5 m X 15,70 m dengan 128 tiang berlapis 2, 3 atau 4. Di sini ada air pancut segi 6 terdiri dari 2 tingkat. Air pancut itu dikelilingi oleh 12 ekor singa yang masing-masing mulutnya mengeluarkan air yang terus menerus mengalir.
  3. Ruangan Bani Siraj seluas 6,25 m X 6.25 m. Tempat ini dipenuhi ukiran keemasan dan di tengah2 ruang terdapat saluran air pancut daripada batu pualam.
  4. Ruangan Dua Perempuan Bersaudara yang dibangun untuk dua orang saudara perempuan sultan.
  5. Ruangan Bersiram berukuran 36,6 m X 23,4 m. Di tengahnya terdapat kolam seluas 33,5 m X 4, 70 m dengan kedalaman 1,5 m. Ruang ini disebut Ruangan Harum kerana di kiri kanannya terdapat taman bunga berbagai haruman.
  6. Ruang Istirahat Sultan dan Permaisuri
  7. Taman di depan Ruang IstirahatSultan dan Permaisuri.
  8. Ruangan Barkah.
  9. Ruangan Duta.
  10. Ruangan as-Safra yang merupakan ruangan terbesar dan terindah di Alhambra.
  11. Masjid al-Mulk atau Masjid Sultan atau Royal Mosque.

p/s: ada juga yang mempersoalkan, benarkah Al Hambra dibina berdasarkan ketaqwaan? Sejarah sebenar Al Hambra masih tidak terungkai sepenuhnya. Adakah ia sama seperti binaan tembok besar cina, pyramid dan taj mahal yang mengorbankan ribuan nyawa dalam proses pembinaannya? Hmm…nanti, cari lebih banyak maklumat tentang Al Hambra insyaAllah.

rujukan : banyak sumber (dah lupa, ada orang cerita dan banyak juga yang dibaca)

9 ulasan:

aj berkata...

wah ... penuh informasi...

ni ensiklopedia bergerak ni... =D

ttg persoalan binaan di atas dasar taqwa...

husnuzan je kot =D tee hee

salam

Jamil berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
aj berkata...

salam

tidaklah ayub jumpe artikel ni melainkan ingin ayub kongsikan dengan izyan....

semoga berbahagia di sisi sunnahnya

http://www.bicaramuslim.com/bicara7/viewtopic.php?f=10&t=11348

afzan;NA berkata...

salam...kak long tak delete blog...
cuma tukar url je...ni url baru

http://lookingforpau.blogspot.com/

Nurul Lailati Mahat berkata...

alhamdulillah..bagusnya entri kamu.teruskan berjuang dgn pena.sy suka membacanya:)

kak dee berkata...

kalau post ni b4 history kan best :)

munadhia berkata...

to kak dee-kak dee.. hehe. malangnya post ni after history. =) ari tu kita hentam kromo history guna skit pengetahuan kita ttg ni smua je... ntah la pe resultnya. mntak2 prof kasik markah lsian.huhu~

to kak lailati- syukran kathiran. yan cma mnulis ape yg yan tahu je. 2 pon sgt sdikit ilmu yg sempat yan kutip. harapnya, smakin brtambah usia ini, smakin brtambh juga ilmu, iman dan amal.

to kaklong- orait kak long. akan muna ziarah nt insyaAllah.

to aj- arigato. smoga prkongsian ayub tu mberi manfaat pd smua org. insyaALLAH. suka baca tulisan ayub yg ringkas tp pnuh mkna. be a gud blogger. mgkin mlalui cara ini shjlah kita mampu utk menyampaikn sesuatu pd org... gambattey!

DaruL berkata...

nak g alhambra.. :)

murabbisoleh berkata...

Al-ghalib bermaksud yg mengalahkan orang lain,jadi pemerintah al-ghalib tidak mahu digelar al-ghalib takut2 manusia terlalu mengagungkannya.Ini kerana al-ghalib yg sebenarnya ialah Allah s.w.t.Sebab tu sesiapa yg mahu menggunakan nama al-ghalib disyaratkan meletak perkataan Abdul : Abdul Ghalib
Al-Hambra dibina atas dasar taqwa kpd Allah krn diantara senibinanya ada tempat mengambil wuduk.Ini mengingatkan manusia kpd solat.Dan dikatakan rumah2 di Sepanyol,ditengah2nya mesti ada tempat mengambil wuduk.Perkataan Granada berasal dari perkataan arab :Gharnatoh,Gibraltar : Jabal Toriq.Rakyat Sepanyol ramai yg gunakan perkataan arab pd nama mrk spt Raul Gonzalez :asalnya Rauf