Jumaat, September 05, 2008

Mencari Ar Rayyan

Assalamualaikum wbt.

Lama rasanya tak menulis menyebabkan terasa amat kekok untuk menyusun kata…
Hari ini merupakan 5 Ramadhan, maksudnya, dah lima hari kita semua berpuasa.. Alhamdulillah, awal Ramadhan yang baik.. Mungkin sudah ramai yang menyatakan tentang fadhilat bulan Ramadhan dan puasa..Di sini, aku hanya ingin meringkaskan sahaja..

Sabda Rasulullah SAW, ‘ Di syurga itu ada satu pintu bernama ar-Rayyan, tiada yang memasukinya melainkan orang yang berpuasa, dan ia itu dijanjikan dengan menemui Allah sebagai balasan ibadah puasanya.’ HR Muslim.

Maksudnya, puasa juga merupakan satu ibadat atau satu usaha bagi kita untuk menggapai syurgaNya. Oleh itu, janganlah kita sia2kan Ramadhan yang datang. Sambutlah ia dengan penuh keikhlasan dan penghayatan.. Di sini aku juga ingin mengajak sahabat2 untuk memanfaatkan sepenuhnya Ramadhan kali ini. Pesanan buat diriku :

1) cuba sedaya upaya khatam Quran dalam bulan Ramadhan-tadarus (Jadikan Quran sebagai sahabat baik, setiap saat yang terluang, isikan dengan bacaan alQuran…Jangan tinggal dan jangan biarkan ia terbuang.)

2) terawih jangan tinggal. (ingatkan diri bahawa hanya bulan Ramadhan punya kelebihan solat sunat terawih, tidak ditemui dalam bulan2 yang lain)
Rasulullah SAW bersabda, ‘ barang siapa bersolat pada malam Ramadhan dengan keimanan sebenar dan mengharapkan ganjaran daripada Allah, diampunkan dosa2nya yang lalu.’ HR Muslim.

3) hindari dosa besar mahupun kecil. Tinggalkan perkara lagho.(mungkin agak susah, tapi, orang kata usaha tangga kejayaan. Di mana ada kemahuan di situ ada jalan..Gambattey!!)
Rasulullah SAW bersabda, ‘ Puasa adalah perisai. Oleh itu, janganlah seseorang mengerjakan rafath (perkataan yang keji) dan berbuat sesuatuperkara yang jahil. Jika seseorang itu diperangi atau dicaci, dia hendaklah berkata, sesungguhnya aku sedang berpuasa, sesungguhnya aku sedang berpuasa.’ HR Bukhari.

Inilah antara azamku sempena bulan Ramdhan yang penuh barakah ni.. Semoga azam dan citaku tercapai. Sekadar yang termampu akan aku lakukan… sekadar yang termampu bukanlah pada kadar yang minimum, tetapi hendaklah ia pada kadar yang maksimum..insya-Allah..

Buat sahabat, tanamlah juga azam sempena Ramadhan ye..
Semoga kita semua istiqamah dalam melakukan kebaikan.. Selamat berpuasa aku ucapkan.. Selamat beribadat.. Wassalam.

2 ulasan:

zanurul wani berkata...

akhirnya blog ni terupdate juga setelah sekian lama..hehehe..
selamat menyelesaikan taklifat yg dah diletakkan atas diri sendiri..sama2 kita dapat melalui ramadhan dgn penuh taat...ameen...

kumengharapkn ramadhan kali ini penuh makna...

munadhia berkata...

hehe.. insyaAllah.. slamat berpose ye kak wani.. =) sama2lah kita berusaha menjadikan ramadhan kali ini penuh makna...insyaAllah..