Jumaat, September 12, 2008

Bila mata gelap, fikiran buntu..

Assalamu’alaikum wbt..

Hari ni, aku ingin ceritakan tentang hari semalam… Ada apa dengan hari semalam?? Macam2 ada.. Semalam, 12September, bersamaan 12 Ramadhan, kami telah dijemput ke majlis ifthar dan tahlil arwah Kak Hajar di Kelana Jaya..Kami menerima jemputan tersebut dengan hati terbuka dan gembiranya.. Lalu, perancangannya adalah 1 Kembara, 1 Kancil dan 1 Rusa. Aku tergolong dalam kalangan mereka yang menaiki Kancil.. 6 orang satu kereta termasuk pemandunya (semua bertubuh kecil molek.. ;) cukup2 untuk 1 kancil). Dalam pukul 6 pm, maka bertolaklah kami menuju ke destinasi yang satu iaitu Kelana Jaya..Sang Kancil yang kami naiki membontoti Sang Kembara di hadapan.. Ini adalah kerana hanya Kembara yang tahu jalan ke rumah arwah.. Kami mengikut saja dari belakang, ke kiri Sang Kembara, maka ke kiri jugalah Sang Kancil.. ke kanan Sang Kembara, maka ke kanan jugalah Sang Kancil.. tapi, selalu jugak Sang Kancil terlepas pandang akan Sang Kembara kerana kesibukan kota pada waktu tersebut (waktu orang balik dari kerja).. Melepasi tol pertama, (RM2.60-aku tak tahu tol apa namanya.. yang pasti dekat dgn rumah lamaku iaitu di Kepong-Damansara).. perjalanan masih menuju ke destinasi dan matlamat sebenar.. Masih mengikut kembara di hadapan..Tol kedua (lupa di mana), masa ingin membayar tol, ‘tol gate boy’ dengan seriusnya berkata.. ‘mak oii, pancit tayar!!’ Kami yang mendengar terus kalut.. Ye ke??!! Tayar pancit??!! Kebetulan Kancil yang kami naiki memang agak berat.. hanya setakat lebih kurang 60km/j yang mampu kancil tersebut pecut..Makanya, dengan sepenuh kepercayaan terhadap kata2 ‘tol gate boy’ tersebut, kami meng ‘hon’ kembara di hadapan.. Malangnya, mereka tak dengar hon Sang Kancil..Tapi, kami tetap berhenti di bahu jalan..untuk memeriksa akan keadaan kereta.. takut betul2 pancit tayarnya.. Aku yang menjadi penumpang di belakang terus buka pintu dan tengok keadaan tayar.. Aku tengok.. OK je..takde problempon.. ku picit2.. Keras jek.. Maksudnya.. kami tertipu!!! Bertuah punye brother!!! Rupanya, yang dimaksudkan tayar pancit adalah sebab muatan kami yang ramai.. huhu.. sampai hati..

Akhirnya kami kehilangan jejak Kembara.. Cuba menghubungi mereka.. bertanyakan arah.. tapi, kami tetap tersalah jalan..Antara dua persimpangan, kami terambil persimpangan yang salah..persimpangan yang membawa kami ke jalan dan arah berbeza.. ‘Sape tahu dimana U-turn??’, ‘dalam highway, ada U-turn ke??’ Maka, bermulalah satu episod perjalanan yang bersulam pelbagai cerita dan rasa..

Kami menjadi amat kalut.. sekalut-kalutnya.. Antara kami siapa yang tahu jalan?? Aku dan Kak Habsah dari Besut, Kak Rafi dan Kak Ros dari Qlate, Kak Ain dari Kedah.. dan Kak Wani dari ‘Far2 Away’ nun di Sabah..Jadi, siapakah dia yang kami boleh bergantung harap.. Hanya Allah.. masing2 berdoa agar perjalanan kami selamat, begitu juga sahabat2 dalam kembara mahupun rusa..Mereka sering bertanya khabar dan tidak putus2 panggilan yang kami terima..Terima kasih semua! Sang Kancil terus mencari punca, berusaha tidak berputus asa.. Dengan kudrat 6 muslimat, kami tetap tenang mencari jalan pulang.. Allahu ma’ana, Allahu ma’a shobiriin..Tol demi tol kami lepasi.. Nampaknya hari ini kami banyak menyumbang wang untuk tol saja.. dan kami ayik bermain dengan ‘highway’, tapi, tak jugak kami jumpa LDP yang sepatutnya kami tuju.. Sape2 pon yang kami hubungi pasti mengarahkan kami cari LDP.. Lebuh Raya Damansara-Puchong..Tapi.. arah mana??? Dengan berbekalkan doa dan usaha, kami terus mencari..Nampaknya waktu berbuka semakin hampir.. teramatlah hampir.. Kami sendiri sebenarnyatidak pasti samada sudah masuk waktu atau belum.. Nasib kami baik, di sebelah kiri jalan ada sebuah Shell. Kami berhenti di situ.. untuk berbuka, solat, juga untuk bertanyakan jalan.. 3 dalam 1..Aku tanya pekerja disitu, apa nama tempat tersebut.. ‘Shell Jalan Duta’.. Owh, Shell Jalan Duta rupanya.. tapi, di mana yep?? Aku sebenarnya seperti familiar dengan tempat2 di sini, 6 tahun duduk di KL malu sungguh bila aku sendiri tak tahu apakah gerangannya tempat2 ini.. ‘Tu la, dulu2 takmau blaja Geografi sesungguh!!’ huhu~ Tanpa berlengah, kami terus berbuka.. Sudah terlalu lambat rasanya.. 7.40pm.. Waah, juadah berbuka puasa hari ini adalah, keropok, air mineral, roti dan teh cina..Satu keseronokan pulak rasanya.. Berbuka di Shell berjuadahkan keropok..Tapi, sebenarnya kami tak berapa nak lapar.. Apa yang kami tahu, lepas ni solat, dan cari jalan pulang.. Matlamat-masih ingin menuju ke Kelana Jaya..

Bersambung..

1 ulasan:

myadlan berkata...

ish3.. naik 6 orang keter kancil? em.. patut kalo pegi Kelana Jaya tu.. naik LRT pn boleh je.

ok.. sila tulis sambungan nye.. sambungan komen ni pd post seterusnye..