Rabu, September 24, 2008

'Kamceng'kan Roh dan Jasad untuk capai kesempurnaan

Sekadar ingin berkongsi tentang artikel yang aku baca.. Roh dan Jasad oleh Dr Juanda Jaya.. Summary dariku..

Apakah itu jasad, dan apakah pula roh?? Kadang2 kita terlupa di sebalik kejadian kita yang sempurna, cukup sifat, bersalut kulit mulus ini.. sebenarnya, kita hanyalah seorang manusia yang asalnya hanya dari tanah, yang kemudiannya daripada setitis air mani..Lupakah kita bahawa kedua2nya ini hanyalah sesuatu yang rendah, kotor lagi hina?? Dan inilah jasad kita..

Roh dan jiwa asalnya daripada ketinggian kerajaan langit. Ia datang dari sisi Allah..Roh sebenarnya begitu rindukan kemuliaan dan ketinggian. Roh ingin taqarrub ilallah.. Tapi, kadang2 roh dan jasad ini sama sekali tidak ‘sekepala’ menyebabkan roh terpaksa mengikut jasad menyeleweng dalam jalan Allah, hanya kerana kemalasan jasad telah menguasai secubit keinginan dan kerinduan roh/jiwa..

Ramai yang melupakan keperluan jiwa dan roh. Ramai juga yang membiarkan jiwa kelaparan dan kebuluran. Laparkan pengisian agama dan muhasabah. Kadang2 kita terlalu memanjakan jasad, mencantikkan jasad sehabis yang mungkin. Sanggup berhabis wang semata2 untuk kelihatan cantik luaran sehingga terlupa untuk memberi roh dan jiwa makanan secukupnya..Sehingga terlupa untuk mencantikkan jiwa dengan seindah2 perhiasan..(perhiasan terbaik untuk jiwa adalah kekuatan iman, takwa dan ikhlas.)

Lihatlah sahaja. Tingginya peribadi seorang sahabat Rasulullah SAW yang bernama Abdullah bin Jahsy. Beliau berdoa kepada Allah sambil menyatakan keinginan roh dan jasadnya sebelum berlakunya perang Uhud,

‘Ya Allah, jika datang musuh yang mahu membunuhku, biarlah dia memotong hidungku, telingaku, mengorek mataku dan membelah perutku, hingga Engkau akan bertanya di Hari kiamat nanti, wahai hambaku mengapa dengan jasadmu ini? Lalu, aku akan menjawab, Ya Tuhanku, disebabkan kerana kecintaanku kepadaMu hamba berkeadaan seperti ini.’

Akhirnya, ketika jasad beliau ditemui seusai perang Uhud, terbukti doanya yang ikhlas itu dimakbulkan Allah dengan jasadnya berada dalam keadaan menyedihkan. Lihatlah betapa Abdullah bin Jahsy sanggup mengorbankan tubuhnya kerana kecintaannya pada Allah juga kerana jiwanya sarat dengan rasa keimanan dan ketakwaan.. Begitulah beruntungnya jiwa yang bersulam keimanan, pasti rugi jiwa yang bersalut kelalaian..

Jasad dan roh mempunyai pertalian yang cukup kuat. Kata orang, ‘ukhwahnya erat.’ Tetapi, seringkali roh/jiwa dan jasad berbeza pendapat. Jiwa mahu sahaja bangkit untuk menunaikan ibadat, tapi, ada sesuatu yang menyekat iaitu ‘jasad yang malas..’ Antara jiwa yang mahu dengan jasad yang enggan.. Yang mana satu menjadi pilihan?? Kata orang, tepuk dada tanyalah iman..
(kata Kak Yani, andai kita tiba2 terasa ingin lakukan kebaikan, baik kita cepat2 buat. Takut2 hidayah yang kita terima itu tidak lagi kita dapat pada masa2 lain..ibaratnya hidayah itu merajuk dengan kita.. Jadi, janganlah kita lengah2kan kerja yang baik.. Segerakan, takut2 bila dilambatkan, kita akan jadi malas untuk melaksanakan..Apa2pun hidayah itu milik Allah..Tapi, walaupun hidayah itu milik Allah..kita sebagai hamba perlulah berusaha untuk mendapatkan hidayah Allah tu..)

Sedikit daripadaku: Sempena Ramadhan yang masih bersisa beberapa hari sahaja lagi, marilah kita sama2 berusaha mengenyangkan jiwa dengan ‘menopup’ keimanan.. Kita ‘update’ dan ‘upgrade’ diri dengan perbanyakkan lagi ibadah. Kita ‘renovate’ dan ‘renew’ balik mana2 bahagian yang sudah hampir roboh dan mana2 tempat yang sudah usang. Kita dirikan balik tiang2 yang hampir reput. Yang paling penting teguhkan dulu ‘foundation’ yang menjadi teras iman kita…Biarlah kita menjadi jasad yang rajin yang sekepala dengan rohnya. Kita jadikan jiwa dan jasad kita ‘kamceng’ dan bersatu untuk mencapai kesempurnaan sebagai muslim sejati..Setakat itu sahaja.. Sebarang kesilapan, harap ada yang sudi betulkan..
Wallahu’alam.

Tiada ulasan: