Selasa, Oktober 05, 2010

Percaya Pada Diri


3.20 am, sedang berusaha dan bertungkus lumus. Masih! Tapi, sebagai manusia biasa, aku tidak mampu bertahan lama untuk tidak tidur. Badan kepenatan, fikiran sering diputar2 mencari ‘solution’ kepada beberapa masalah dalam ‘design’. Hari ini hari yang sangat memenatkan dengan kelas sampai malam. Kemudian balik ke bilik untuk membersihkan diri, dan berjalan lagi ke kuliyyah.


Aku seakan tidak mampu bertahan, badan seakan sudah kehabisan tenaga dan mata sudah seakan mahu terkatup rapat. Tapi, dengan sedikit masa ini, aku harus bertahan!


Teringat permintaan Hajar sewaktu berjalan2 di Chocolate Fair, ‘Nik, belikan aku coklat!’


‘Boleh2, nanti hang grad aku belikan eh…’ Gurauku.


‘Aku grad, hang pon grad… sape nak beli untuk sape?’


‘Hang grad ja… belum tentu aku grad…’


‘Hang jangan cakap cam gitu. Aku nak kita semua sama2 grad.’


Aku terharu apabila Hajar berharap dan doakan begitu. Dan, sedikit semangat aku dapatkan daripada sahabat2 dan teman. Alhamdulillah. Terima kasih semua. =) Kadang2 aku lihat seakan mustahil tapi, percayalah pada diri bahawa, nothing impossible with best effort and doa.Walaupun, seakan masa tidak mencukupi. insyaAllah. Percayalah pada diri. Berusaha sehabis baik, andai keputusannya tidak baik, yakinlah… hanya Allah tahu yang terbaik untukmu. Be positif! Again a reminder to me!


Apa rahsia tidak mengantuk? Tiada rahsia, mengantuk itu pasti datang… Tapi, satu, apabila rasa mengantuk, aku akan sentiasa baca kata2 yang berada di hadapanku, ‘ Believe in yourself when things aren’t going just right. You’ll find the power to set things straight. Believe in yourself when a challenge lies ahead. You have strong spirit that can conquer any obstacles.’ Kata2 pada kulit buku yang kukoyak dan kutampal pada speaker supaya aku sentiasa memperoleh sedikit semangat untuk terus berjuang.


Dan… satu lagi kata2 semangat :


There may be days when you get up in the morning and

Things aren’t the way you had hoped they would be.

That’s when you have to tell yourself that things will get better.

There are times when people disappoint you and let you down.

But those are the times when you must remind yourself

To trust your own judgments and opinions,

To keep your life focused on believing in yourself.

There will be challenges to face and changes to make in your life,

And it is up to you accept them.

Constantly keep yourself headed in the right direction for you.

It may not be easy at times, but, in those times of struggle

You will find a stronger sense of who you are.

So, when the days come that are filled with frustration

And unexpected responsibilities,

Remember to believe in yourself

And all you want your life to be.

Because the challenges and changes

Will only help you to find the goals

That you know are meant to come true for you.

KEEP BELIEVING IN YOURSELF!


Kuncinya untuk terus positif adalah percaya pada diri. Mungkin kadang2 semangat luntur dan pudar. Tapi, kita boleh menaikkannya semula dengan membuang sesuatu yang negatif itu. Percayalah, Allahuma’ana. Lakukanlah yang terbaik! insyaAllah. Semoga Allah kurniakan sedikit kekuatan untuk terus bertahan.


‘Hajar, Nad, Bella, Mar, aku pasti grad dengan kalian! insyaAllah… And, everybody has to buy choco for me! ;p ’


Sekadar tulisan untuk mengingatkan aku waktu susah agar sentiasa mensyukuri waktu senang. Wallahualam. Wassalam.

5 ulasan:

Mardhiah berkata...

insyaAllah nik!!
kite berusaha same2 u grad same2 :D

Unknown berkata...

Terdapat hanya dua kutub (polar) di bumi ini. Satu kutub utara (North Pole)dan satu kutub selatan (South Pole). Dua-duanya tak akan bertemu. Begitu juga kehidupan, ada dua kutub, satu positif dan satu negatif. Kedua2 nya sampai bila2 pun tak akan bersatu. Seperti magnet, kadua2 kutub magnet akan menolak satu antara lain. Dalam diri kita pun ada dua kutub, satu positif (baik) dan satu negatif. Fikiran positif akan memandu kita ke arah kebaikan - ke arah kejayaan yang negatif sentiasa memujuk kepada kehampaan - hilang keyakinan. Jangan biarkan yang negatif menguasai fikiran yang positif. Solution: selalu fikir positif, macam bateri sentiasa kena charge. Kalau bateri kena charge guna letrik, tapi kita kena charge dengan pemikiran yang positif dan jangan fikirkan yang negatif, tolak pemikiran negatif jauh jauh jauh....again you can DO IT and I can give DU IT. Next week I will pay the fees.. Don't worry.. hehehee.

munadhia berkata...

Mardhiah >> mar, kita boleh!

tok nyadat >> again gembira bila dapat ketawa. terima kasih ayh~ ;p ayoh bleh jadi motivator yg hebat! ;p hehe~ i'll be positif in any way. insyaAllah. to be positif is to be me. =)

Unknown berkata...

Remember the 3Idiots. Well, if 3 ID can do it, why not brilliant people like you all in KAED. You know if you could manage to go through to 3rd year then you are all not idiot. In the Titanic they said " you jump I jump". In KAED you said "You grad, I grad". and not just grad, but grad with flying colors, especially GREEN color......

munadhia berkata...

hee~ rasa mcm bkn brcakap wit bapak. ;p yes, of coz, you (friends) grad, i grad. =) insyaAllah. pray 4 us~