Isnin, Mac 30, 2009

Warkah buat teman

Hari ini aku melihat kau

Hatiku sayu

Engkau bersama dia yang tidak aku kenali

Dia bukan daripada jenis kita

Dia sangat berbeza

Berbadan sasa dan tegap

Kau katakan dia adalah jagamu

Kau selamat apabila bersamanya

Kehulu dan ke hilir kau bawa dia

Sehingga tidak lagi aku dipedulikan

Aku hanya mampu berpesan

Teman, jaga diri

Tapi, hatiku sebenarnya cukup risau

Dalam aku menegakkan kema’rufan, mencegah kemungkaran

Hakikatnya aku tidak mampu

Apabila ia mengaitkan seorang teman

Bukan ingin membiarkan

Bukan juga menggalakkan

Tapi, keadaan benar2 memaksa

Untuk aku menjaga sekeping hati

Untuk tidak aku melukai hatimu

Aku benar2 mengharapkan kau faham

Apabila aku mengatakan ‘jangan’

Sedangkan aku tahu kau sendiri tahu hukumnya

Malah, kau mungkin lebih jelas tentang itu berbanding diriku

Teman, layangan sebuah warkah

Tanda aku sayang padamu

Aku mahu kau berubah

Walau pada hakikatnya aku sendiri insan yang lemah

Yang tidak sempurna dan masih banyak kekurangannya

Tapi, sedikit hasrat diri

Agar kau tidak lagi berdamping dengannya

Melainkan andai kau dan dia punya ikatan yang sah

Barulah aku merelakannya

Aku bukan mahu menyekat hakmu

Bukan juga mahu menyekat kebebasan memilihmu

Tapi, aku mahu kau tahu

Kita seorang perempuan

Kita fitnah besar di dunia

Tahukah kau akan itu?

Kita juga harta di dunia yang sangat mahal nilainya

Yang hanya mampu membelinya

Seorang lelaki yang memang dijodohkan buat kita

Iaitu kelak seorang lelaki bernama suami

Jangalah kita merendahkan harga kita buat insan lain

Rasakalah diri kita ini sangat mahal

Mahal sehingga insan lain tidak mampu membelinya

Melainkan seorang sahaja

Dan bersabarlah teman

Kerana hari itu pasti akan tiba

Aku tahu kau mengharapkan seorang teman hidup yang baik

Aku juga begitu

Tapi lupakah kau akan janji Allah

Perempuan yang baik untuk lelaki yang baik

Begitu juga sebaliknya

Jadi apa lagi yang mampu kita lakukan?

Kita tidak boleh hanya mencari yang baik

Tapi, kitalah yang perlu menjadi baik

Teman, hatiku tidak tenang apabila melihatmu bersamanya

Bukan aku membencinya, cuma…

Soalanku, adakah kau yakin dia itu bakal menjadi milikmu?

Kau pasti dia jodohmu?

Andai benarlah begitu

Juga tak usahlah kerap kau berdampingan dengannya

Sehingga kau seolah2 terlupa

Ada yang memerhatikanmu sepanjang masa

Mungkin tidak kau melakukan apa2 melainkan hanya keluar bersama

Tapi, kau pasti tahu bukan?

ApabIla seorang perempuan dan seorang lelaki bersama

Pasti akan hadir yang ketiganya iaitu syaitan laknatullah

Kau tahu bukan?

Tajamnya bisikan syaitan sehingga boleh menembus sekeping hati yang suci

Aku takut, aku risau

Kau seorang teman yang sangat aku sayangi

Kerana itu aku mahu kau yang dahulu

Yang sentiasa berdampingan denganku

Aku sanggup menjadi jagamu

Sepanjang tidak kau temu raja hidupmu

Memang aku sama lemah denganmu

Tapi, yakinlah, aku akan menjagamu sebaik mungkin

Jagaku bukanlah bermakna kita ke hulu ke hilir sepanjang masa

Tapi, jagaku melalui ikatan hati kita

Saling mengingatkan antara satu sama lain

Sentiasa mengisi hati2 kita dengan santapan rohani

Yang mengingatkan kita akan cinta Ilahi

Biar kita sama2 merasa manisnya cinta Ilahi

Tiada tandingannya dengan mana2 cinta di dunia

Akhir kalam, maaf jua kupinta

Seorang teman yang dhaif ini menyuarakan hasrat hatinya

Mungkin ada yang tersalah di mana2

Maafkan aku wahai teman

Aku sebenarnya tidak pandai berkata2

Tapi aku cuba menyampaikan dengan sebaiknya

Agar tiada hati yang terasa

Yang baik itu daripada Allah jua datangnya

Yang buruk itu juga, tapi disandarkan pada kedhaifan diri ini sendiri

Andai ada yang salah daripadaku

Teguran juga ku minta

Agar aku tidak salah selamanya

Salam sayang daripadaku seorang teman

Wallahu’alam, wassalam

Tiada ulasan: