Sabtu, Disember 13, 2008

Sijil Dunia Vs Sijil Akhirat


Salam…

Hari ni berkesempatan berjalan2 di Bandar KB…Seronok bila berjalan bersama keluarga ni… Sebenarnya niat asal untuk menghantar 3 saudaraku ke Pondok Pasir Tumboh, tapi, nampaknya mereka perlu didaftarkan seminggu kemudian kerana pondok masih bercuti… Tiba2 kami terbaca iklan tentang program itensif selama 2minggu di Pondok Tunjung, Jalan Kuala Krai… Bermula esok sehingga 27Disember.. Lalu, saudara2ku mengambil keputusan untuk mengikuti program tersebut…Alhamdulillah… Allah telah mempermudahkan jalan dan urusan kami…

Selepas ke Pasir Tumboh, kami melencong ke KB…mencari sedikit barang keperluan sambil2 mencuci mata.. Sebelum tu kami sempat berjemaah zohor di Pondok Pasir Tumboh, dan kebetulan ada berlaku kematian lalu masjid turut mengadakan solat jenazah… Allahyarhamah tersebut akan dikuburkan di perkuburan dekat dengan Madrasah Kubur… Semoga Allah merahmati rohnya..Amiin…

Tempat pertama yang dituju… Pasar MPKB - mencari keperluan saudaraku untuk ke program pada esok hari... Kami solat Asar juga di Pasar MPKB… Nak dijadikan cerita… Seusai aku berwudu’, ketika sedang memakai telekung, aku terdengar seorang makcik berbual dengan seorang kakak… Lalu, aku memasang telinga.. Bukanlah gosip yang dibicarakan, tetapi tentang sijil dunia…Lebih kurang beginilah perbualannya…

“Apolah budok2 zame loni, smuo pakat gi universiti.. tapi, smaye beh nyo dop… Puah negor doh… Ngaji panda2.. Jadi lagu tuh…” kata2 pertama yang aku dengar daripada makcik tersebut yang betul2 menarik perhatianku… Sehinggakan aku melambatkan pergerakanku memakai telekung…

“Biasolah tu mokcik…Mugo demo oghe panda…sijil ado.. tok dengar doh cakap kito2 hok tok ngaji nih…” Kakak yang menjadi partner bual Makcik tersebut memberikan respon… Sambil2 melipat telekungnya…

Perbualan yang sangat menarik… Aku menjadi sangat tertarik… Aku semakin memanjangkan telinga untuk mendengar…Buat muka selamber sajalah labu…

“Ado gapolah sangat nge sijil dunio nih.. Bukey nyo buleh bowok tunjuk kat akhirat seksok…bukey buleh bowok mati” Uihh.. seperti bisa ku dengar kata2 itu… Kata2 itu pernah di ucapkan oleh seseorang sewaktu di pondok itu hari… Seolah2 situasi hari ini ingin mengingatkan aku balik tentang pembelajaran di pondok hari tu…

“ Hok geghe nyo… dok nyohor sangat hok dio tu budok U, kononnyo budok panda.. sijil tu jah hok dio kejar… sijil akhirat nuh tok pulok dikejar…Smaye dio tinggal.. Bagi mokcik lah.. mokcik tok here(hairan) kalu dio ngaji hal dunio panda… Sijil tu mokcik tok pande (pandang) pon… Hok sejuk atinyo bilo kito ni jughuh, comey peghangai (perangai)… hok tuh baghu(baru) yolo (betul)…” Makcik tersebut menyambung. Kakak tadi setia mendengar sambil menganggukkan kepalanya..Kadang2 mencelah, “betol tu mokcik…”, “betol3!!”

“Kito ni ke… Kato ngaji tinggi2 nok cari rezki.. nok jadi kayo… Gak ingat oghe supo(serupa) kito nih tokleh jadi kayo ko??? Mokcik ni hoh, ngaji tok tinggi blah mano pon… Ado jugok pitih nok wak makey minum… Tok kebulur pon eh… Rezki ni, Allah bagi sokmo… selagi mano kito ikut ature(aturan) Diyo, doa, smaye beh tok tinggal, poso…. Nyo maghi jugok rezki tu… Tapi, yo lah usoho tu keno la ado jugok… Tapi gak… bukey dio caghi rezki sapa tok smaye beh… Dunio jah blako… Mati kito pon tok tau bilo…yo dok??Heih… budok2 zamey loni gak…Acu(cuba) pikey(fikir)… Sijil kito tu,tiko nih, oghey jah tengok… Sijil kito di sisi Allah nuh gantung(bergantung) pado hati kito la pulok…Ghano(macam mana) amale(amalan) kito… Akhirat seksok tok laku doh sijil dunio nih…Toksoh dok banggo diri sangat lah….” Sambung makcik tersebut… Dengarnya seperti mengeluh tentang anak2 muda zaman sekarang.. Mungkin ada sesuatu yang terjadi kot sehingga menyebabkan makcik tersebut begitu kesal dengan sikap anak muda zaman sekarang yang terlalu berbangga dengan sijil yang mereka ada… Aku pun tak pasti… Wallahu’alam…

Sampai di situ, kakak yang menjadi pendengar setia meminta izin untuk pulang. Selepas bersalaman dengan makcik tersebut, kakak itu terus berlalu pergi, sempat juga dia memandang sekilas ke arahku, melemparkan senyuman… Aku turut membalas… Mungkin dia perasan yang aku sedang memasang telinga.. hehe… Ku pandang pula makcik tersebut, dia berpaling… Aku melemparkan senyuman dan sedikit mengangguk tanda hormat, dan aku terus bersedia untuk solat…

Dalam perjalanan ke destinasi seterusnya… Kata2 makcik tadi masih lagi terngiang2 di fikiranku… Macam2 yang aku fikir… Pemikiran gilaku untuk berhenti belajar di UIA semakin menjengah mindaku… Tapi, aku cepat2 menepis… Kerana aku tahu, aku tidak boleh membuat keputusan terburu2… Aku perlu menunggu… Menunggu bila tiba masanya… Mungkin selepas 3 tahun pengajian… Tapi, teringat pula aku akan kata2 Kak Ilyani… “Kadang2 hidayah datang sekali sahaja.. Sekali itu kalau kita tolak dan ia tak datang lagi… Macam mana???” Hmmmm…. Macam mana yep?? Semoga Allah sentiasa membukakan pintu hati kita untuk menerima ilmu2 syurga…Semoga Allah sentiasa melimpahkan hidayahNya kepada kita… Amin…

Selepas makan malam di ‘Padey Beng’ (Padang Van kot), kami pulang ke rumah…

Wassalam…

P/s : Maaf lah guna loghat Qlate sedikit… Tak berapa pandai nak terjemah… Bagi sesiapa yang kurang faham, mintak tolonglah kepada sesiapa yang mahir loghat Qlate terjemahkan ya… Trimas…

5 ulasan:

hajar DK berkata...

awat hg nak benti plak?

munadhia berkata...

benti pe?? hehe.. ntah la ja.. hati ni ter berubah angin la...bila blaja kt pndok, da x trase lg nak jd arkitek ke apa ke...sbbnya rase diri teramat jahil...sy ini, ilmu fardhu 'ain pon x brape nk lpas lagi..huhu...tu y sedeynya... 2 yg krg bersemangat nk teruskan... Tp, tulah, skang ni sdg bermuhasabah diri... hidup xley cpt putus asa... kite blaja biar seiring..betul x... tmpt mane2 pon kt brada, kt tetap bley tuntut ilmu kn... =) ja, kalu nmpk sy lmah smangat... tlong yep...trimas... hg la shbt ku yg terbaik..hehe...

nurhuda_cahayapetunjuk berkata...

Assalamualaikum..

Buat adik..

Sedikit pesanan daripada akak..
Tak salah adik meneruskan pengajian di UIA untuk menjadi arkitek dalam masa yang sama cuba merebut ilmu akhirat..kedua-duanya kita pasti rebut yang penting niat kita ikhlas kerana Allah..

Allah menghendaki setiap hambaNYA mencari seberapa banyak ilmu yang penting niat kita menuntut ilmu hanya kerana Allah, barulah ilmu itu diberkati Allah...bagaimana kita nak beramal jika kita kekurangan ilmu..rebutlah ilmu dunia dan ilmu akhirat semata-mata kerana Allah...:)

Akak doakan adik berjaya menjadi arkitek yang berlandaskan lunas-lunas Islam dan dalam masa yang sama menjadi muslimah dan mujahidah yang sejati..insyaAllah...:)

munadhia berkata...

salam.. trimas k.huda... tu lah... izyan pk cm 2 jgk... tp, kdg2 bnda lain asyik kacau je... jdi berserabut otk kdg2... trima ksh byk2 kak...insyaAllah izyan akn wat y trbaik..doakn izyn ye kak...doa izyn utk akak jgk...=)

LOvE SeEkEr berkata...

salam...
untuk ke masjid saya telah mengambil jalan yg paling jauh dan mencabar..di tgh2 perjalanan saya tlh tersempak dengan macam2 halangan yg melambatkan perjalanan dan mengurangkan keberkesanan waktu untuk saya b'sama2 orang lain mencapai nikmat bahagia hakiki,sy jumpa org main bola,sy hanyut bermain bola,sy jmpa org lepak kt warung,sy join sekali..

dan disini,dengan adanya tinta awk ini,saya kembali terpandang papan tanda yg mengarahkan ke masjid..sy harap awk teruskan usaha murni awk ni,,jadilah arkitek islam yg agung,,

sy menulis pn kerana jalan hidup masa muda sy lebih kurang awk,dan sekarang hidup saya tak tentu hala,sy lemas dan hanyut dalam keadaan sy tak tau puncanya,sy kebingungan.jujur sy katakan..sy amat2 menginginkan kehidupan sy sperti awk..cita2 dunia bukan menghalang cita2 akhirat..kita memerlukan modal dunia untuk mengumpul bekal akhirat..

AWK BERTUAH IZYAN!!!awk ada keluarga yg cukup2 bahagia dan memahami fikrah awk..sy cemburu dgn apa yg awk alami selama jantung awk berdenyut ini..