Selasa, Disember 16, 2008

Hari ini... nak dijadikan cerita aku tidak jadi ke Melaka. gara2 pagi tadi semua bermalas malasan untuk bangkit... Jadi, aku dan keluarga membuat keputusan untuk mencuci mata di IKEA... 3 buah keluarga semuanya... IKEA...fuhh..sangat penat untuk menghabiskan 1 pusingan berjalan kaki...lebih penat daripada larian 1500m di balapan...Terasa semakin lebar kaki ini... huhu~

Habis ke IKEA, masing2 sangat kepenatan. Singgah di rumah bapa saudaraku di Mutiara Damansara.. makan2, minum2, rehat2 dan tidur2... Kaki ini sangat lenguh..memanjakan diri di atas katil... fuhh, hilang sikit rasa lenguh dan penatnya... tiba2... 'mok, nok maen ice skating kat sunway...' Afif, sepupuku bersuara...hmmm... ice-skating, dulu akulah yang menjadi ketua budak2 (adik2 dan sepupu2) ni untuk skate...mesti akulah yang paling excited di gelanggang ais tersebut... Pertama kali aku berpijak pada ais ketika darjah5 di The Mines. Tapi sekarang tempat itu sudah ditutup. Ketika itu, sewa kasut RM12. Kali ke dua di Sunway dengan harga RM14, kali ketiga juga di Sunway dengan harga RM18, seterusnya RM21 dan RM26... Maksudnya, setiap kali aku pergi harga permainan tersebut pasti berubah... Dan...itulah aku yang dahulu...sangat suka skating...

Dan hari ini, atas permintaan sedara2 ku, kami melangkah lagi ke Sunway Pyramid..Tapi, aku mengambil keputusan untuk meletakkan jawatan sebagai penjaga mereka di gelanggang ais... kerana... aku tahu aku harus berubah...Aku bukanlah aku yang dulu lagi... Ya, sedikit demi sedikit...Aku harus melancarkan perubahan dalam diri... Hmmm... kalaulah ada tempat skating asing laki dan perempuan... juga tertutup....

Sebaik tiba di bandar Sunway... Aku sangat terkejut melihat suasananya... Owh...aku lupa, krismas bakal tiba...'Ya Allah, sebegini sekali mereka menyambut Krismas di sini...' satu pemandangan yang sangat menyesakkan jiwa... patung2 memenuhi pyramid dan bangunan sekitarnya... Aku terasa seperti berat hati untuk melangkah masuk... Ya Allah, inikah yang dikatakan orang sebagai negara Islam, negara contoh dan sebagainya??? Aku langsung tidak kagum dengan keindahan cahaya di situ mahupun monumennya, malah aku gerun dan geram melihatnya... Aku lihat ada 2 ekor gajah dan beberapa ekor rusa buatan manusia.. Damia (sepupu, 4thn) kagum melihatnya... "Elephant!!" Jerit Damia kuat...Hairan aku... tidak takutkah Damia dengan patung sebesar itu??owh...patung je...patung??!

Terasa seperti diri ini bukan lagi berada di bumi Malaysia mahupun di negara Islam yang lain...Di New York kah aku??Atau di UK?? Atau..haa..Thailand sebab ada gajah besar...Atau di mana kah aku??Aku lihat ramai yang bergambar di sekitar situ...Adakah ini merupakan satu situasi yang patut dibanggakan??Tidak bagiku... Tapi... kenapa aku juga berada di sini??? errr...Hakikatnya, ini bukanlah tempat yang sesuai untukku! Tapi, bila diajak berjalan cepat saja aku mahu ikut...Memang...berjalan dengan keluarga sangatlah seronok...mana mungkin aku lepaskan peluang ini...

Teringat aku akan peristiwa Nabi Ibrahim menghancurkan berhala2 di sekitar kaabah... Seperti itulah yang aku rasakan aku ingin lakukan... Tapi, apakan dayaku... Hmmm...Itu baru satu keadaan di Sunway Pyramid...Lagi satu perkara yang aku sangat tidak suka... Aku tidak suka melewati Batu Caves...pastilah kalian tahu mengapa bukan?! Tapi, siapalah aku untuk melakukan suatu protes.. aku hanya mampu membentak dalam hati... Apa lagi yang boleh aku lakukan??!hmmm...Nampaknya...sampai sini dahulu...

Wallahu'alam...

6 ulasan:

Zakiah Ponrahono berkata...

semua budak-budak AED memang suka skating dan memang ada blog kan. Bukan satu, tapi lebih.

huhuhu.

Jaga diri ya. Saya akan singgah sini selalu.

LOvE SeEkEr berkata...

salam...
untuk ke masjid saya telah mengambil jalan yg paling jauh dan mencabar..di tgh2 perjalanan saya tlh tersempak dengan macam2 halangan yg melambatkan perjalanan dan mengurangkan keberkesanan waktu untuk saya b'sama2 orang lain mencapai nikmat bahagia hakiki,sy jumpa org main bola,sy hanyut bermain bola,sy jmpa org lepak kt warung,sy join sekali dan macam2 lg perkara lagho yg saya lakukan..

dan disini,dengan adanya tinta awk ini,saya kembali terpandang papan tanda yg mengarahkan ke masjid..sy harap awk teruskan usaha murni awk ni,,jadilah arkitek islam yg agung,,

sy menulis pn kerana jalan hidup masa muda sy lebih kurang awk,dan sekarang hidup saya tak tentu hala,sy lemas dan hanyut dalam keadaan sy tak tau puncanya,sy kebingungan.jujur sy katakan..sy amat2 menginginkan kehidupan sy sperti awk..cita2 dunia bukan menghalang cita2 akhirat..kita memerlukan modal dunia untuk mengumpul bekal akhirat..

AWK BERTUAH IZYAN!!!awk ada keluarga yg cukup2 bahagia dan memahami fikrah awk..sy cemburu dgn apa yg awk alami selama jantung awk berdenyut ini..diri dan jiwa ini amt lemah berbanding awk walaupun sy lelaki,,sy memerlukan zat2 rohani..dan doakan sy jgk agar sy cepat sampai ke masjid dalam keadaan masih berkopiah dan terus berterusan berkopiah..aminnn

hajar DK berkata...

Islam ni agama yg mudah..agama yg simple.. agama yg asas.. islam sebagai teras/asas kehidupan kite sehari2. Islam xmenghalang kite dari melakukan ape yg kite minat asalkan minat tu tak bersalahan dgn ajaran islam.
Jangan jadikan agama sebagai alasan untuk kita membunuh minat kite. Islam bukan agama pembunuh. Islam ajar kite supaya buat sesuatu berpada2 dan beringat. jangan jadikan agama sbg penyekat aktiviti kita. Islam tidak pernah menyekat kebebasan umat die. Jangan merasa terkongkong dgn islam.
Jangan biar orang lain yg ingin mengenal islam melihat islam agama yg mengongkong.
Ini hanya pandangan peribadi..
wallahualam...

munadhia berkata...

yep..anda bnar cik aja... tapi, kite perlu ada satu sifat wara' dlm diri... wara' itu ertinya menjaga. kalau kt x jga itu blh mnjadi punca gelapnya hati kt... siapa kate sy xley terus kn hobi skate?? blh, tp, dgn syrt sy kna jga islam. tkot2 nt mewujudkn fitnah pd islam pula... sbg cntoh, andai kita brtudung labuh, tiba2 kt main d tmpt yg sgt bercmpur laki dn prempuan, yg mdh jg terjadinya prlanggaran x sngaja antra bkn muhrim... tidakkah itu akn mnimbulkan ftnah... apa pndangan org... fkrkn pndgn org bkn trhadap kt saja tp juga pd Islam... Sy juga blh truskan braktiviti lasak... tp, juga perlu ada sifat menjaga...andai aktiviti tu mlibatkn prgaulan bebas dgn laki yg bkn mahram... x boleh jgk... sbb tu, sy brfikir byk kali utk trima twrn aja brcamping... bkn sy x brmint... aja kn tau, sy sgt mnt dgn bnda2 cm gini... tapi... tu lah.. sy kna cnsider byk prkara... andai ada org dewasa atau pnjaga atau organizer yg dewasa dlm plan kt tu... insyaAllah sy cnsider balik...aja...sy brharap sgt kwn2 kt fhm... bella, nad, mar, bee, dn smua2lh yg lain.. jga bdk2 x-Studio 9... sy ttp sy yg dulu... dnt worry, sy akn berusaha utk mnjadi sporting dgn adik2 sy smua..tp, sporting brtmpat la yep..hehe.. feroz, nesh, mahad, paez dan smua2lah...hrp cik aja dan smua phm... hehe.. ter emo la plak.. ;P neway, thanx ja.. hg ni sntiasa ada hujah.. windu la plak nk berdebt ngan hg.. hehe... muga2 brtemu kita d blik yg sama. ;P

munadhia berkata...

buat love seeker, truskan prjuangan kmu utk cari cnta hakiki... ramai yg mgharapkn sy mnjadi seorg arkitek.. tapi, sy sgt x psti, blh ke sy sdgkn minat sy lbh mnjurus pd suatu yg lain.. tp, tulah, sy slalu nasihatkn diri... mnjadi sorg arkitek x brmaksud ia blh mghalang mnt sy yg satu tu... dgn bantuan shbt dn keluarga sy mula tnam kyakinan dlm diri... pd mulanya takut, takut sy hanyut kalau sy asyk dgn projek dn sbagainya... tp, sy tau... sy ada satu snjata.. doa... sy prlu sntiasa brdoa dn brusaha utk trus mnjaga akidah yg ada...jgnlh kita hanyut!

shbt2 seperjuangan sntiasa memberikn sokongan dan dorongan...itu yg menguatkn sy... x prlu cmburu dn rasakn sy brtuah sbb sbenrnya sy ni tersangatlh lmah.. tengok... sy bknlh sorg yg tetap pndirian... sbb sy sgt lmah... cma, apa yg kita smua prlu lakukan, bina kekuatan dn smangat dlm diri.. sekali kita dh melibatkn diri dlm jln dakwah ni... cubaan dan dugaan pasti sntiasa datang... kita xkan sunyi sebab kt akan sntiasa didga.. jadi... binalah kekuatan, jgn mnunggu org mghulurkn tgn.. walaupun kita punyai ramai sahabt seangkatan... yg sudi mmberikan ptolongan..
kita perlu jadi KUAT!!

kita juga perlu jadi kuat untuk mnguatkn org lain...

lagi 1, sy rasa sy bukanlh lyk utk mnjadi cntoh bg sebuah kehidupan yg baik... kita punya kehidupn msg2, yg hanya kt paham apa mau kita... malah kmu atau sesiapa sja blh hidup lbh baik dari ini... kerana perjalanan sebuah kehidupan itu bermula dari kita sendiri...kita mencorak kehidupan kita... dan yg menentukan samada ia mnnjadi kenyataan atau tdk adalah Allah...

Dan ingat.. setiap org punya keistimewaan msg2. cuba cari dmana keistimewaan kt agar kt blh gnakan keistimewaan itu dlm prjuangan Islam...

trimas byk2 bt kmu yep... insyaAllah, andai sy ditakdirkn mnjadi sorg arkitek atau apa2 saja... sy akan lakukan yg trbaik!!Doa drpd sy untuk smua shbt juga... amin...

Smoga kmu juga mnjadi sorg engineer muslim yg hebat!!

Selamat berjuang!!!

munadhia berkata...

oh ya... buat miss zakiah... sila la singgah slalu. sy linkkn blog miss ya.. trimas. :)nt sy jenguk miss di pj ya... ;P