Ahad, Julai 29, 2012

Mahallah Safiyyah : Menjejak Gelandangan 3

8.40 pm : Jalan Haji Taib 2

PUISI KEDUA

Perlahan ku turun dari CCSC.
Siang matahari senja sudah bertukar gelap gelita.
Tak nampak bulan yang menerangi alam.
Maka, bermulalah sebuah perjalanan yang penuh pengajaran.
Perjalanan yang disimbah lampu jalan yang malap,
Lorong yang sedang menangis! Getusku~
Suram- Jalan2 kelihatan suram dan muram.
Kami disuluh samar tapi jelas tujuan.
Misi harus dicapai!
Demi menanam sifat kemanusiaan.
Dan rendah diri pada nasib berbeza yang diberi Tuhan
Kali ini,
Biar mereka yang  mengajar dan kita akan belajar.
Endahkan rasa gusar!
Sebab…Allah hanya memberi kita lebih sedikit.
Bukan bermakna kita ini lebih baik!

***

Medan Selera Chow Kit,
Itu lokasi praktikal pertamaku dan teman2.
Itu pertemuan pertama dengan seorang pakcik,
Mungkinkah gelandangan?
yang katanya sedang bekerja.
Telahan positif! Mungkin dia hanya gelandangan~
Sibuk dia menyelongkar guni2 di hadapannya.
Aku sendiri tak pasti isinya- mungkin tin2 dan botol2 yang dikutip seharian.
Awal begini aku hanya mampu menghulur kit ungu yang kupegang,
Dan menjadi pemerhati setia,
sambil aku melihat sosok tubuh pakcik malang itu.
Tubuhnya kurus tidak henti bergerak kiri kanan.
Bergoyang2 tak henti membuatkan aku sedikit rimas.
Tidak henti juga matanya meliar entah kemana2
Mungkin kehadiran kami membuatkan dia  lemas!
Tak tahu- dia selesa atau tidak?!
Aku hanya memerhati.
Dan terus memerhati.
Menelan senyuman yang kelat dan pahit.
Masih awal untuk aku bertanya macam2
Lidahku kelu, setiap butir perkataan hanya mampu kutelan
Aku sedang-Diam!
Aku sedang – menelaah figura di hadapanku ini.
Juga,
Aku sedang...
Cuba meneladani kasih Muhammad (SAW) terhadap ummat!
Cuba memandang dia(pakcik) sebagai tak lebih seorang yang dhaif.
Dan…
Aku sedang…
Membina persepsi yang selamat!~
Pada dia yang naïf.

***

Permulaan kami berdekatan dengan Medan Selera Chow Kit. Sambil berjalan sambil mencatat, baru kali ini aku rajin berbuat begini. Selalunya akan kutulis hanya apa yang kuingat dan paling terkesan di hatiku selepas program. Tapi, perjalanan kali ini aku ingin menulis dan merekod pengalaman ini dengan lebih baik. Aku ingin merekod dokumentari peribadi dan ingin mulakan semula journal2 tulisan tanganku yang sudah lama terbiar kosong. Satu hari nanti, journal dan tulisan sebeginilah yang akan menjadi teks peringatan buatku kelak. Tak dapat dinafikan lagi, manusia itu kan mudah lupa! Atau harus kuakui, aku sendiri yang hampir kronik penyakit mudah lupa. Tanya saja pada Hajar teman baikku. Selalu saja aku terlupa di mana letak kasutku atau bila temujanjiku juga nama teman2ku.

Pertemuan pertama kami dengan seorang pakcik yang sangat kurus. Aku sendiri tak pasti dia layak digelar seorang pakcik atau seorang abang, maksudku, aku tak pasti dan tak mampu mengagak usianya. Mungkin juga kemiskinan menyebabkan dia nampak sedikit tua dripada usianya, atau mungkin kerana pakaian lusuh dan buruknya menampakkan dia lebih tua daripada usia sebenarnya atau mungkin memang usia sebenarnya yang sama tua dengan penampilannya. Aku mengagak, penampilannya lebih tua daripada usianya. Tapi, aku tetap memanggilnya dengan panggilan pakcik. Huluran kit ungu pertama adalah untuk pakcik ini. Tapi aku hanya menyebut, ‘Ni ada sedikit sumbangan daripada kami…’ Kemudian aku diam. Kami puteri2 merah jambu mengelilingi pakcik tersebut. Rasanya hanya seorang dua yang berani beramah mesra dengan pakcik tersebut. Berkali2 guide kami memandang setiap daripada kami, mimik wajahnya seperti menyuruh kami bertanya lagi. Tapi, ini yang pertama, elok rasanya aku hanya menjadi seorang pemerhati~ Tetap kuukir senyum seikhlas yang mungkin. =)

Kami segerombolan bergerak lagi. ‘Yang penting jangan pecah kumpulan’-antara pesanan keselamatan yang kuingat. Tempat kedua berdekatan dengan Perniagaan Sin Yap Chan, memberikan kit kepada pakcik cina dan beberapa orang lagi yang kami temui di situ. Kebanyakan mereka ini bekerja mengumpul tin dan botol- ini menurut pemerhatianku. Dan kami temu beberapa orang makcik India, juga kami hulurkan kit2 kepada mereka. Mereka semuanya ramah, tidak rasa sedikitpun mereka ini boleh membahayakan keselamatan kami. Disebabkan setengah mereka lebih ramah, aku menjadi sedikit selesa. Dan, dari situ aku mula bertanya macam2. Pertanyaan harus dijaga, takut tersalah tanya, naya! Pesanan keselamatan kedua yang aku ingat, ‘Jangan tekan suis mereka!’ Maksudnya, berhati2lah dalam bertanya, sekali kita tersalah tanya, mungkin harus menerima akibat yang tidak baik. 

Kemudian kami bergerak lagi mula memasuki ‘Bandar suram’, maaf ku katakan, disini aku rasa seperti sedang melalui sebuah lorong kejahatan yang mengerikan. Kalau tidak ada latar belakang dua batang bagunan megah Menara KLCC dan rel LRT, pasti Bandar ini sama sekali tidak kutahu berada dalam Kuala Lumpur sebenarnya. Seolah2 ia kawasan terasing, perkampungan miskin yang entah berada di ceruk mana. Tapi, kerana mercu tanda KL berdiri megah disitu, aku masih percaya kami sememangnya di KL dan belum sesat di mana2 negeri terasing~ Kali ini aku lebih berbangga dengan mercu tanda Kelantan yang sederhana menjunjung al Quran, Biar dikatakan miskin, tapi, belum kutemu kampung2 sebegini sadis di sana~

***

Aku tidak ingat berapa orang sudah kami berikan bantuan dan beramah mesra. Aku sudah kehabisan kit ditangan awal2 lagi. Jadi, untuk sisa perjalanan seterusnya aku gunakan untuk memerhati dan mentafsir kehidupan di situ. Kami membantu mereka yang berada di sekitar Pemborong Pakaian Alpha, beberapa orang lagi kami berikan kit sehingga kurasa 120 kit itu sangat tidak mencukupi untuk membantu kesemua mereka di sini. Berbeza suasana dengan Projek Homeless Weekenders yang kami benar2 bersusah payah mengejar gelandangan untuk diberi bantuan, itupun hanya 99 bungkus berjaya kami sumbangkan, sebungkus tertinggal. Untuk projek homeless di sekitar Jalan Duta, Masjid Jamek dan Pasar Seni, kami berasa sangat penat dan rasa peluh mencurah2 satu badan. Berbeza di sini, kami hanya perlu berjalan santai pasti akan ditemui seorang demi seorang, malah ada yang berkumpulan. mereka pasti meminta, tak menunggu kita memberi~

***

Hotel Bee Seng. Aku membaca papan tanda sebuah premis perniagaan di situ. Sebelumnya aku melihat beberapa maknyah menuruni tangga hotel diseberang jalan. Berkali2 aku mengucap. Tapi, aku tidak pula membaca papan tanda hotel tersebut. Hotel Bee Seng-cepat aku catat sebagai lokasi ke empat kami tujui. Pandangan kuterus mengarah ke seorang perempuan yang membawa stroller bayi. Berseluar panjang dan Berbaju sleeveless, rambutnya diikat lepas seperti ekor kuda setinggi paras telinganya dan kami saling berpandangan. Guide kami, Bro Fansuri memanggilnya dan terus dia menolak stroller bayi ke arah kami. Sambil tersenyum dan kelihatan sangat ramah dia berbual dengan Bro Fansuri. Aku tidak lagi memandangnya, bicara mereka juga tak masuk ketelingaku.  aku tak lepas memandang seorang bayi comel di dalam stroller yang dibawanya. Bayi yang tak lokek senyum, ala2 anak hindustan wajahnya. Bertubuh mantap dan kelihatan sangat sihat. Bersih!

Belum sempat aku bertanya apa2, aku terdengar guide kami bertanya wanita tersebut, ‘Mana yang lain?’ Dan dijawab riang, ‘Ada, kejap nak panggil!’ Dia terus berlari meninggalkan stroller dan bayi tersebut bersama kami. Waktu itu sempat guide kami bagitahu, ‘Anak dia… Anak yang tak ada dokumen, tak sah taraf.’ Terkedu aku, bayi yang sangat comel dan kelihatan sangat riang ini terpaksa hidup begini, di sini? Apakah nasib dia nanti? Mula jatuh kasihan~

Seketika kemudian wanita tersebut turun dengan seorang pakcik cina dan seorang lagi yang aku terlepas pandang. Aku lebih suka melihat keletah bayi di dalam stroller. 

‘Nama dia Iman.’ Bagitahu wanita tersebut. 

Kemudian kedengaran Bro Fansuri bertanya, ‘Dah daftarkan dah?’ 

Dijawab penuh semangat, ‘Dah. Dah. Dah setel semua.’ 

Kedengaran suara kelegaan oleh seorang ibu yang nasibnya sendiri terumbang ambing. Aku yakin dia sendiri pasti mahukan yang terbaik untuk anaknya ini. Kami diberi izin bermain2 dengan Iman, dan tanpa segan silu kami mengangkatnya. Sungguh ramah bayi kecil ini. 

‘Kak, umurnya berapa?’

‘7 bulan.’

‘Sihat nya dia…’=)

***

Semoga kelak apabila dia dewasa, dia berpegang teguh pada namanya-Iman!
 
***
'Jika berfikir positif, ternyata mengenal seseorang secara emosional memberikan akses pada sebuah bank data kepribadian tempat kita belajar banyak hal baru.' -Andrea Hirata

Tiada ulasan: