Sabtu, Julai 28, 2012

Mahallah Safiyyah : Menjejak Gelandangan 2

Melangkah naik anak tangga satu demi satu sambil mengelak2 daripada lelaki yang seorang demi seorang turun berselisih denganku. Mereka memegang bungkusan polisterin, sambil turun dan tersenyum memandang aku-mungkin lebih tepatnya, memandang kami. Ada dengan ramah memberi salam. Kujawab perlahan meraikan. Pakaian mereka, ku agak, dengan nama Cure & Care Service Centre, mereka ini mungkin bukan staff di pejabat yang semakin kuhampiri ini. Uniform staff mesti lebih sopan, kemas dan bersih. Jadi, mungkin mereka adalah penerima bantuan daripada pusat ini. Cure & Care Service Centre (CCSC), sesiapa saja mungkin boleh mengagak apa tugasnya. Belum sampai tangga teratas aku dihalang oleh seorang wanita yang sedang membongkok menulis sesuatu. Persis sedang mendaftar masuk atau menerima bantuan. Aku tunggu sekejap dengan barang2 bantuan yang penuh ditanganku, sebaik wanita tersebut berdiri tegak semula, aku mula bergerak untuk ke anak tangga terakhir. Aku berpaling dan… Rupanya wanita yang kusangka wanita tulen sebenarnya hanyalah 'wanita jadian'. Wajahnya yang sedikit kasar membezakan antara wanita sebenar atau tidak. Lega aku tidak maju dulu dan terlanggar dengannya sebentar tadi. Dia tetap lelaki walau fizikalnya sudah diwanitakan!

Mengucap panjang~

***

Kusangkakan projek homeless ini lebih kepada konsep ‘redah dan jumpa’ seperti yang pernah kulakukan dengan Weekenders Club baru2 ini. Rupanya, program kali ini membawa kami kepada satu taklimat yang separa formal daripada pihak CCSC. Beberapa orang lelaki tegap berada berhampiran kami.  Rupa seperti bodyguard yang akan menjaga kami, kelihatan bengis tapi mesra~

Hanya seorang yang kukenal yang menggelarkan dirinya Abang Mat, kalau tidak silapku. Namanya Ahmad Fansuri Mohamad Nasir, seperti yang tertera pada kad namanya yang kuminta sebelum pulang. Lelaki2 yang tegap tadi pula adalah sukarelawan tetap kepada NGO ini. Aku kagum dengan semangat mereka ini. Bagaimana mereka sangat gigih berusaha mengubah dan memberi bantuan kepada beberapa golongan manusia seperti penagih dadah, gelandangan, pelacur (atau istilah baru- pekerja seks), juga pemabuk. Aku kagum bukan kerana hanya semangat mereka, tapi, aku sendiri kagum kerana mereka boleh berubah kembali ke fitrah. Mereka yang berbadan tegap ini sangat sukar dipercayai adalah orang2 yang pernah menagih dahulu. Orang2 yang pernah menguasai jalan2 sekitar Chow Kit dengan suntikan jarum dan ketidakwarasan akibat khayal. Orang2 ini adalah mereka yang pernah hilang dalam dunia magika!

Sedengar aku, disebut oleh salah seorang daripada mereka, pekerja di CCSC punya 12 orang, 9 daripadanya adalah bekas penagih. Rasa mahu menangis saat mendengarnya. ‘Allah, Kaulah Pemberi Hidayah, Kaulah selayaknya menuntun kami kembali ke jalan lurusMu.’ 

Silap! Mereka bukan sampah masyarakat! Kewujudan slogan ini adalah satu kesilapan yang sangat besar. Persepsi negatif terbit daripada slogan ini, ‘penagih akan selamanya menagih’ padahal hakikat sebenar ada di hadapan mataku bahawa, ‘mereka lebih mulia berbandingku!’ Diulang2 oleh mereka, ‘mereka bukan sampah masyarakat! Malah apabila mereka sedar kesilapan mereka, mereka malah lebih menguntungkan para majikan dan masyarakat…’

Itu yang aku dengar, dan kucuba didik hatiku untuk menerima mereka ini sebaiknya. Mengubah persepsi skeptikal ku… Bukan senang, sungguh bukan senang untuk berubah. Berdikit2, berjengket2, bertatih2 mereka ini cuba berubah tapi, persepsi masyarakat sering menjatuhkan mereka kembali ke lembah dadah. Aku teringat kisah adikku sendiri, sewaktu pertama kali aku mendengar adikku berbuat jahat (atau buku Indonesia suka menggunakan ayat berbuat dajal), aku tak boleh menerimanya. Aku segera menghukum, menjadi seorang kakak yang garang lagi bengis. Sukar untuk kuterima apabila pengetua dan guru disiplin sekolah datang ke rumah. Waktu itu aku di asrama menerima panggilan ayah. Dan, hatiku sendiri hancur, tak dapat kubayangkan hati emak tika itu. 

Tapi, hari ini, aku mampu tersenyum apabila melihat adik lelakiku yang seorang itu ke kuliah2 agama. Alhamdulillah~ Aku yakin dia sedang berusaha untuk berubah. Aku yakin kerana perbuatan2nya dulu sebenarnya lebih banyak mendidiknya hari ini. Cuma, betullah berubah ke arah baik itu tak senang. Perlu mujahadah yang besar. Begitulah juga, ingin suruh perokok berhenti merokok juga susah apatah lagi nak berhentikan orang yang sedang berpenyakit gian~gian dadah...

***

Encik Ahmad Fansuri, kudengar orang memanggilnya Abang Mat (tidak silapku), tapi, aku lebih suka membahasakan formal atau paling tidak aku panggil Brother sebagaimana kupanggil lecturer2 lelaki di KAED. Bro. Fansuri memegang jawatan Pegawai Perhubungan Awam, Dana & Pangkalan Data. Terlalu panjang jawatannya untuk kuhafal, untung saja aku diberikan kad nama olehnya dengan niatku untuk membawa sahabat2ku merasai ‘Erti Hidup pada Memberi’ satu hari nanti. Sangat berbeza antara memberi ilmu dengan memberi khidmat masyarakat seperti pemberian keperluan asas. Kadang2 pemberian sesuatu keperluan itu lebih terkesan di hati mereka, sentuhan kasih sayang lebih terasa oleh mereka dan kemudian, dengan sendiri muncul kesedaran dalam diri mereka untuk mencari ilmu. Nah! Ini juga dakwah!

Bro. Fansuri bertanggungjawab memberi taklimat kepada kami. Usai solat Asar, kami duduk rapat2 di ruangan pejabat kira2 hanya besar sedikit daripada ruang tamu rumah sewaku. Mungkin 4mx5m atau lebih atau kurang. Kami memandang slide yang ditunjukkan sambil mendengar penerangan ringkas daripadanya. Lebih kepada pengenalan tentang CCSC dan juga peranan CCSC.

Secara ringkasnya, ingin kukenalkan CCSC, nama penuhnya seperti termaktub dalam pendaftaran NGO adalah Cure & Care Service Centre dan rasanya sudah kujelaskan pun ringkasannya di baris2 sebelum ini. =) Jadi tak perlulah kuulang lagi. 

***

Taklimat lebih kepada sesi soal jawab. Kami bertanya, Brothers kami menjawab. Hingga tibalah sesi bersama YM Raja Azizan Suhaimi. YM semestinya singkatan Yang Mulia kerana dihadapan nama Azizan itu punya pangkat Raja. Maka, dalam agensi kerajaan, dalam surat menyurat pasti akan disertakan YM di hadapan yang mana emak sendiri selalu mengadu tak mahu diletakkan YM di hadapan namanya kerana sebelum nama Halimah punya pangkat Engku. Sedangkan aku selalu berbangga apabila melihat YM di depan nama emakku. Sungguh belum luntur sifat bangga diriku ini! Tapi, memang tiada apa yang mulianya pada pangkat, itu hanya adat. Mulia kita sebenarnya pada sifat, sifat yang akan dianugerahkan Allah hadiah lumayan di syurga nanti. =) Tak perlu berbangga kan.

Taklimat YM Raja Azizan, mungkin lebih kepada perkongsian. Aku berbangga (see, masih guna perkataan ni.haih~) kerana hari ini aku ditemukan dengan insan2 ini. Insan yang tak sampai seminit berjumpa, sudah kukagum dengannya hanya kerana introductionnya, ‘Aku dulu menagih. Hari2 aku menangis dan mengadu, Ya Allah kenapa Kau pilih aku jadi penagih dadah?’ Beliau ini, YM Raja Azizan merupakan penaung CCSC, membuka NGO ini kerana kesedaran dalam dirinya yang sangat tebal bahawa penagih boleh berubah dan mengubah! Ini hanyalah ayat konklusiku tentang dirinya setelah asyik dia mengutuk slogan kerajaan tentang penglabelan ‘Sampah Masyarakat’ terhadap penagih2 dadah. Mulianya dia sehingga layak benar YM dihadapannya.

Kata YM, ‘penagih dadah ini juga pesakit… kau kena faham dulu maksud penagihan ni…baru boleh jadi volunteer…’ Itu mukadimahnya, kemudian, YM bercerita panjang tentang dirinya, perkongsian kepada pengalaman di zaman hitamnya. Beberapa perkara yang kurasakan penting kucatat cepat,

‘Kita selalu suruh penagih berhenti, tapi, kita tak pernah tunjuk cara macam mana nak berhenti… Orang tak rasa, orang takkan tahu betapa menderitanya penagih dadah… Aku menangis hari2, mengadu, Ya Allah, kenapa Kau pilih aku menjadi penagih?’ Hanya ini sempat kucatat pada awal perkongsiannya walaupun kalau ikut hati ingin kurekod setiap bait katanya.

‘Sekarang Alhamdulillah, aku dah OK, sekarang aku cuba nak menghayati balik hidup sebagai orang normal. Aku ada anak..aku ada isteri. Lepas ni aku nak balik bersama anak isteri aku…’ Sambungnya. Bagaimanapun, hanya sedikit2 yang mampu kucatat. Tidak semua isinya… Aku catat isi2 yang menyentuh hatiku. Baca ya. =’)

‘Allah uji kita dengan macam2 ujian, macam2 cara Allah uji kita termasuk Allah uji kita dengan kehadiran anak2 yang menagih, suami menagih atau isteri menagih (naudzubillah)… Ramai yang tak pandai menghadapi ujian ni… Ramai yang berputus asa dan surrender! Tolong, aku harap, korang jangan judgemental, jangan menghukum manusia. Allah je boleh menghukum kita…Kita ini normal tak bermakna tak buat dosa… Jadi, tolong hormat mereka sebagai seorang hamba Allah! Tolong doakan mereka! Mereka perlukan doa kita! Korang nak buat kerja amal, dalam memberi sertakan juga dengan doa. Bagi dengan penuh perasaan ambil berat sebab mereka ni lebih faham bahasa tubuh kita. Mereka boleh baca kita ikhlas atau tidak… Bersyukurlah sebab kita masih terpelihara dan tak terlibat dengan jalan2 penagihan ni…’

Sebenarnya yang kucatat ringkas yang amat, sukar juga nak mencantumkan jis2 perkongsiannya. Tapi, inilah serba sedikit yang kuingat dan kucatat daripada perkongsian YM. Dan, ada satu kata2 YM yang menyebabkan aku terus bersemangat untuk menulis dan menyampaikan cerita ini, ‘Siapa yang nak tolong buka minda masyarakat sekeliling? Kita inilah yang harus membantu, menjadi generasi yang membuka minda masyarakat dan memberi kesedaran kepada masyarakat tentang hal ini…’ Dan, aku tersedar yang aku salah seorang generasi itu yang harus menyampaikan pesanan2 ini. Aku tiada wadah lain selain daripada penulisan comotku ini~

Usai perkongsian. Beberapa minit lagi azan maghrib tanda berbuka puasa. Kami bersiap2, mengambil wudhu’ siap2 dan menyediakan juadah berbuka. Ringkas, menu yang diberi kepada gelandangan, menu yang sama jugalah yang kami sajikan dan makan.=) Jam 8.30 paling lewat kami akan bergerak mencapai misi kami~ Kami, segerombolan pink kecuali aku, makhluk hijau yang tiba2 menyertai program ini akan bergerak sekitar Chow Kit dengan kit2 bantuan yang akan kami berikan. Purple untuk lelaki, Pink untuk wanita. =)

Allah permudahkanlah jalan kami ini. Rendahkanlah hati kami ini. Sentuhlah hati kami ini dengan sentuhan penuh kasih sayang. Tautkanlah hati kami ini dalam tautan kerana agamaMu. Peliharalah kami ini yang cuba mendampingi hambaMu. Lapangkanlah hati kami ini yang sesak dengan syakwasangka. 

Ya Allah, rendahkanlah hati ini yang sering egois dan sinis~ rendahkanlah hati ini! Rendahkanlah hati ini~

Sungguh, sering kusedar…sangat susah untuk membina ikhlas! 

***

Tiada ulasan: