Selasa, Jun 22, 2010

All Is Well

Aku bersama keluarga. Rasanya walaupun aku tidak pulang ke rumah, sekurang2nya, keluargaku selalu juga turun ke KL atas urusan2 tertentu. Lalu pasti dibawaku berjalan atau makan di mana2. Aku naik sahaja kereta, bersalaman dengan semua. Seperti biasa apabila berjumpa, aku yang akan terlebih excited bercerita. Macam2 cerita yang akan keluar dari mulutku. Yang lain sekadar mendengar. Maklumlah, terasa semacam sudah lama tidak berjumpa.

Bila aku senyap, sudah kehabisan cerita, ayah pula tanya aku, ‘Muna, tengok dah 3 idiot?’ aku terpinga2… Three Idiot? Apakah?


‘Best cerita tu.muna mesti suka.Dia banyak bagi motivasi.’ Bagitahu adik bongsuku.


Rancchoddas Shyamaldas Chanchad, Farhan Qureshi, Raju Rastogi…’ Tiba2 adikku menyambung. Aku sendiri tidak pasti apa yang disebutnya… ‘Gape tu…Ranchon…das…?’ Masih dalam terpinga2, kali ini ayah dan adik2ku pula excited bercerita. Aku hanya mendengar dalam keadaan kurang memahami.


‘Muna, ayah suggest tengok cerita tu. Mesti muna suka motivasi2 yang diselitkan. Diorang idiot tapi idiot yang banyak mengajar tentang kecemerlangan.’ Bagitahu ayahku.


Aku sebenarnya agak ‘kurang’ menonton televisyen. Sejak daripada PMR aku dah mula menghentikan kegiatan2 menghadap TV. Kalau ada pun hanya cerita2 tertentu sahaja akan aku tonton. Aku gemar kalau cerita atau movie atau drama yang punya unsur mengajar atau teladan Selalunya cerita Jepun yang punya sifat kekeluargaan dan motivasi agak berbeza dengan cerita2 lain yang penuh unsur percintaan dan lain2.


‘All is well.’ Tiba2 adikku menyebut ayat ini. Berkali2. Aku bukannya faham apa2.Boleh caya ke filem Hindustan bersifat begini. Motivasi? Takpelah. Layan saja mereka. =)



Aku pulang ke rumah ibu saudara di Shah Alam sementara menanti 27Jun untuk pulang ke rumah di Besut. Semasa di dalam kereta seperti biasa sepupuku yang darjah 3 suka berteka teki denganku. Macam2 teka teki dia ajukan. Lagaknya sangat kelakar.


‘Muna2, Afif nak teka…’ Aku hanya mendengar dan ligat juga otak berfikir.


‘Pada suatu hari ada dua anak dan sorang ibu. Dua2 anak tu baru balik kerumah nampak ibu dia tengah jahit baju. Tiba2 dua anak bertanya ibu soalan berbeza secara serentak. Soalan daripada anak pertama, ibu tengah buat apa? daripada anak kedua, ibu saya nak makan, perut dah lapar. Ibu diorang kena jawab soalan tu dengan satu patah perkataan je. Gape perkataan tu?’


Belum pun sempat aku berfikir apa2, sepupuku mencelah, ‘give up dah?’


‘Aik, muna tak dan fikir pon lagi.relax dulu…’


‘Ntah afif ni, baik takyah teka kalau nak jawab sendiri.’ Bapa saudaraku yang sedang memandu mencelah. Aku terus berfikir. Sebenarnya malas nak fikir, mesti jawapan aku salah. ‘OK, muna give up…gape jawapannya?’


‘Giveup dah?’ Aku mengangguk apabila ditanya anak bongsu bapa saudaraku itu. ‘Tak nyesal?’ Duganya lagi. Aku menggeleng, ‘tak!’


‘Jawapannya adalah…KEMEJA.’ Terpinga2 aku. ‘kemeja?’


‘ye la, jahit apa? Kemeja, nak makan maka ibu dia kata ke meja…’


‘Owh….Faham~’ Aku tergelak dengan jawapan tersebut. Macam2 lah diorang ni.


‘Muna2…’ Kakak Afif yang sulung pula mencuit2 bahuku. Aku berpaling kepadanya yang berada di sebelahku, ‘Gape?’


‘Awak tengok dah 3Idiot?’ Emmm… Lagi sekali aku mendengar tajuk itu, 3 IDIOT. Aku menggeleng, ‘Tak. Ayah saya pun dok cerita2 benda tu. Best sangat ke?’


‘Best2… Awak kena tengok, awak mesti suka cerita gitu. Rancchoddas Shyamaldas Chanchad…Dia banyak bagi pengajaran…’ Rancchoddas Shyamaldas Chanchad, selama ni aku fikir apalah yang adik2 ku bebelkan. Rupanya nama orang-nama Aamir Khan dalam filem 3 Idiot. Namanya pelik begitu juga perwatakannya dalam 3 Idiot. Si pelik yang bijak.


‘Nak tengok mana? Awak ada?’ Soalku. Sepupuku geleng kepala. ‘Takda. Tapi, dekat Box Office ada. Main sokmo. Nanti awak tengoklah.’ OK, sekarang sudah ramai yang mencadangakan supaya aku tonton cerita tersebut. Movie Hindustan. Aku agak kurang. Tapi keluargaku antara penggemar Hindustan tegar lagi2 bapaku. ‘Tau tak dulu ayah sokmo berangan nak muka anak2 ayah macam Hindustan.’ Teringat aku ayah selalu juga bercerita tentang masa dulu2nya. Penuh dengan cerita. Dan aku suka mendengarnya. Kisah tentang budak2 kampung yang sangat aktif yang penuh dengan angan2 dan impian. Seronok~


‘Muna-Karishma Kapoor, Sarah-Preity Zinta…’ Aku hanya gelak. Ayah ni macam2. Sebab tu kot dipanggilnya aku Muna. Aku teringat ada cerita Hindustan yang nama seorang budak perempuan Muna. Apalah~


‘Ok, nanti saya try tengok~’ Bagitahuku pada sepupu.



‘What does a hen know of the future of an egg?

Will it get a life, or will it be fried on a pan?

No one knows what our future will be.

Dear brother, dear uncle, exclaim, All is well.

Confusion prevails,

None knows of solution.

When a solution discovered

Is by when we’ve lost track of the question.

Console your heart when it is restless at every juncture.

The heart’s an idiot, knock sense into it with kindness.

Say, ALL IS WELL~

What does a goat know of its future?

Will it be skewered or will it be minced?

No one knows what our future will be

So say to your heart, ALL IS WELL.’


ALL IS WELL


Rancchoddas Shyamaldas Chanchad, panggil Rancho. Rancho sangat positif. Setiap kali menghadapi sesuatu masalah dia akan kata, ‘Hati kita sentiasa takut, angkat tangan letakkan di dada, usap hati katakan padanya semua akan baik. (ALL IS WELL)’


Bila kita kalah, bila kita gagal, angkat tangan ke hati. Senyum dan katakan semuanya baik2 saja. =) semudah itu pemikiran positif yang ditunjukkan. 1 pengajaran.


PENENTU MASA HADAPAN


Siapakah kita di masa hadapan?


Farhan Qureshi dan Raju Rastogi merupakan teman sebilik Rancho di Imperial College of Engineering,(ICE) antara kolej terbaik di India. Ketiga2 mereka, Farhan, Raju dan Rancho punya latar belakang yang berbeza. Sebaik Farhan dilahirkan keluarganya sudah menentukan masa hadapannya iaitu untuk menjadi seorang engineer. Manakala, Raju seorang yang dilahirkan dalam keluarga yang sangat dhaif dan tinggal dengan seorang ibu yang tua, ayah yang sakit dan kakak yang masih belum berkahwin. Walaupun miskin Raju tetap bercita2 untuk menjadi Engineer.


Rancho? Rancho dikatakan sebagai seorang yang sangat kaya dengan gaji bapanya jutaan setiap bulan. Seorang yang sepelik namanya. Rancho seorang yang sentiasa berfikiran positif. Tiada istilah kegagalan dalam hidupnya. Andai gagal, gagal itu bukanlah pengakhir kehidupan.=)


Hubungan antara ketiganya sangat rapat. Walaupun berbeza latar belakang. Rancho kaya, Farhan sederhana dan Raju miskin. Tapi, ini tidak menghalang mereka untuk menjadi sahabat baik. Mereka inilah dikatakan 3 Idiot yang sentiasa mengundang masalah di kolej. Atau sebenarnya mereka disenangi teman2 lain, cuma tidak disenangi ViruS, professor mereka di ICE yang pantang dicabar dan pantang menjadi nombor dua.


Bagi Farhan, yang menentukan masa hadapannya adalah bapanya yang benar2 inginkan dia menjadi seorang Engineer. Tapi, pada hakikatnya ada satu keinginan yang tersekat dalam dirinya iaitu ingin menjadi ‘wildlife.photographer’


Backpacks drooped our shoulders

Of all people, dad taught us bribe.

A watch for 99% test score

All that writing blistered

Our wrists of Alpha, Beta, Gamma.

Concentrated H2SO4

Combusted our entire childhood.

We lost our childhood.

We lost our prime.

Let us live a little now, if only for a moment.

Give Me Some Sunshine (click)


Raju pula-yang membelengu dirinya adalah kemiskinan. Apabila sering diugut untuk diberikan surat gantung kolej oleh professor ViruS, dia merasakan yang menentukan masa depannya adalah kemiskinan. Kerana miskin, dia tidak mampu melakukan banyak perkara. Tersekat dirinya daripada mengecap kejayaan kerana dalam dirinya ada perasaan takut untuk menghadapi dunia.


Bagi Rancho pula, yang menentukan masa hadapannya adalah kecemerlangan bukan kejayaan. Baginya cemerlang dan berjaya itu adalah dua perkataan yang berbeza dengan dua maksud yang berbeza juga. ‘Berjaya tidak semestinya cemerlang, tapi, apabila cemerlang kejayaan pasti mengejar kita.’


Bagi Rancho yang bersifat positif, cemerlang itu adalah bagi mereka yang berhati baik, cemerlang itu tidak terletak pada segulung ijazah tapi dinilai pada bagaimana kita menerima pelajaran setiap hari. Cemerlang itu bukan sekadar dengan apa yang kita hafaz dalam ratusan buku, tapi cemerlang adalah bagaimana kita menimba pengalaman dan menguruskan setiap perkara dalam hidup ini.


Kerana itu, ‘Apabila seseorang itu cemerlang, secara tidak langsung kejayaan pasti mengejarnnya.’


JANGAN PUTUS ASA-USAHA SAMPAI KE AKHIRNYA : kerana siapa tahu apakah nasib sebiji telur dan seekor anak kambing kelak? Adakah seekor anak ayam akan keluar daripada sebiji telur dengan selamat atau terlebih dahulu digoreng diatas kuali? Seekor anak kambing adakah akan membesar dengan baik atau akan mati disembelih?


Dalam 3 Idiot menggambarkan ada antara mereka yang sangat tidak tahan dengan kerenah ViruS sehingga sanggup membunuh diri. Joy merupakan seorang pelajar senior yang bijak, wataknya dikatakan lebih kurang sama dengan Rancho. Dia sukakan mesin dan sedang dalam proses mencipta sebuah helikopter berkamera kontrol yang boleh diterbangkan. Tapi, ViruS menyekat niatnya dengan menghubungi bapa Joy dan mengatakan bahawa Joy telah gagal dan masih tidak dapat menamatkan pelajarannya. ViruS langsung tidak memberinya peluang untuk menyiapkan helikopter kontrol tersebut. ViruS langsung tidak memberi peluang untuk Joy buktikan bahawa projeknya itu pasti berhasil.


Dalam diam, Rancho merancang untuk membantu Joy menyelesaikan masalahnya. Tapi, sebaik helikopter rekaan Joy disiapkan dan berjaya diterbangkan oleh Rancho, semuanya seakan sia2. Joy telah terlebih dahulu membunuh diri kerana berputus asa.


Siapa tahu hasilnya itu dengan sedikit lagi usaha mampu direalisasikan? Siapa tahu andai dia tidak berfikiran singkat Prof ViruS akan menarik balik keputusannya untuk menggagalkannya? Jangan berputus asa, siapa tahu apa akan jadi di masa hadapan?


‘Joy bukan membunuh diri sendiri, tapi, dia dibunuh….oleh Prof ViruS’


SAHABAT SUSAH DAN SENANG


While our future haunted us ,

He would celebrate the present

and live every moment with reckless freedom.

While we cowered from challenges,

He would dive in the seas

And swim against the rip current

He was a wandering cloud

He was our pal

Where did he go? Let’s find him

Behti Hawa Sa Tha wo-He was like the fleeting wind (click)


Dalam 3 Idiot, aku tertarik dengan kisah persahabatan antara tiga2nya. Sangat rapat dan Rancho terutamanya sentiasa berusaha untuk menyenangkan sahabat2nya.


Raju sekali lagi telah diugut oleh ViruS untuk dikeluarkan daripada ICE. Raju yang membawa impian untuk mengubah hidup keluarganya berasa sangat tertekan. Dia diberi pilihan samaada keluarga ataupun sahabat. Samada dia harus menulis surat kepada keluarganya mengatakan dia telah gagal(sedang dalam keadaan ibu bapanya uzur) atau harus menulis surat bahawa Rancho telah di’dismiss’ daripada ICE. Terbayang wajah keduanya di mata Raju sedang keduanya orang yang sangat rapat dan sangat penting dalam hidupnya.


Dalam masa 7minit dia harus memberikan satu keputusan samada memilih keluarga atau sahabat. Akhir sekali, dia memilih dirinya yang harus berkorban. Lalu dia terjun bangunan daripada bilik ViruS iaitu atas cubaan membunuh diri.


Jaane nahin - Kami takkan biarkan kau pergi (click)


‘India telah mencatat purata bunuh diri yang tertinggi kerana masalah sebegini.Dia tidak membunuh diri tetapi dia telah dibunuh.’ –Rancho.


‘Give me some sunshine, give me some rain, give me another chance, I wanna grow up once again.’


‘Apabila dunia ini tidak terkawal lagi, Apabila ribuan masalah datang menghantui, letakkan tangan di hati. Pujuk hati semuanya akan baik2 saja.’



Dan, aku tidak akan menceritakan sehingga habis cerita ini. Cukup sekadar di sini. OK, cerita ni ada juga negatifnya seperti banyak scenenya dalam bilik air ntah apa2 lagi. Apalah~ Tapi, bukan itu yang mahu dilihat, yang dilihat adalah pengajarannya. Tentang persahabatan-sangat mengingatkan kita betapa pentingnya sahabat itu di sisi. Dalam susah dan senang semuanya diharungi bersama. Sehingga apabila Rancho menjadi pelajar terbaik sedang sahabat2nya menjadi antara pelajar di nombor tecorot, dia bagitahu, ‘ Mengapa mesti wujud perbezaan ni. Mengapa mesti dipampang keputusan peperiksaan di papan kenyataan. Tidak perlu untuk tunjukkan siapa yang pertama dan siapa yang terakhir. Seolah2 wujud jurang dan seolah2 sedang berlaku sistem kasta dalam belajar.’ Dia memandang 2 rakannya di tempat paling belakang, tapi dia yakin, orang yang dibelakang itu pasti akan berjaya satu hari kelak. Kerana kejayaan bukan diukur pada nombor berapa kita di dalam kelas, tapi, bagaimana kita berurusan dengan manusia dan bagaimana cara kita berurusan dengan dunia.


‘Cemerlang dan berjaya itu bukan terletak pada segulung ijazah tetapi terletak pada apa yang ada pada hati kita.’


‘Berjaya bukan dengan menjadi seorang saintis atau jurutera, tapi, dengan mengikuti gerak hati. Lakukan apa yang kita minat bukan lakukan apa yang kita terpaksa minat.’


Sampai di sini. Sekadar mengambil pengajaran daripada 3Idiot.


‘Yan, yan tengok cerita jepun? Yan tengok cerita Hindustan?’


‘Hakikatnya…saya juga manusia. Manusia itukan sukakan hiburan. Tinggal bagaimana cara kita memanfaatkan semua tu. ke macam mana?’ =)


Wallahu’alam. Andai salah tolong betulkan.


5 ulasan:

Mardhiah berkata...

cm best je...nik ade cite tu kt laptop ke? hihi~

a.j. berkata...

wow! banyak juga pengajaran dari cerita hindustan ni =)

munadhia berkata...

mar>> best2..x, kite tgk kat astro-box office. try tgk...;p even lagu2 die pun byk bg motivasi. hehe~

a.j>>byk jgk bnda2 ntah pape dlm cite 2...namapun 3idiot...tp, rasanya yg cuba diketengahkn dlm cite 2 lbh pd pengajarannya.try la tgk nt, pastu komen.

keretasorong berkata...

yup, kawan habaq cerita nih paling boxofc kt sne(tak tau betul dok, tp dier mmg peminat tegar hindustan la).

terlalu bnyk msg dier selitkan direct or indirect(cth time dier sebut name kuih tu kt bilik Rancho.)thumb up!!

jauh sngt jika nk di bandingkan dengan kebanyakan filem2 d malaysia. msg negative lebih kuat di ketengahkan dari msg positive yg utama (sbg contoh 'adnan sempit'). bila di soal kate nk smpi kan msg kesedaran tak pn nk ikut selera penonton -_-!
ttp dlm tak sedar sebenarnya menonjolkan perkara, budaya dll yg negative lebih kuat~

double thumb up kpd filem2 n cerita2 yg cuba dan masih kuat mengetengahkan msg yg baik...

.:.sowy panjang pulok contengan kosong nih. salah tolon betulkan =)

k.kemal berkata...

yan..sgt tq(T_T)