Sabtu, Februari 06, 2010

Sehingga Sampai Ke Puncak

Sangat penat! Hanya itu yang mampu aku katakan. Minggu yang sangat memenatkan. Aku rasa ini akan berpanjangan sehingga akhir semester. Dan, aku perlu bersedia untuk setiap kepenatan ini. Setiap subjek ada projek dan tugasan yang perlu disiapkan. Dan, andai boleh dikira, setakat ini belum pernah lagi aku boleh melelapkan mata dengan aman. Tapi, Alhamdulillah, aku masih mampu berdiri dan masih diberikan kesihatan untuk meneruskan perjuangan hidup ini. Alhamdulillah.

Hari ini, aku ingin melapangkan minda yang sudah seminggu kusut. Berakhir satu minggu, akan datang satu minggu lagi yang lebih mencabar. Benarlah kata orang, hidup ini ibarat roda. Kita sentiasa mengulang kitaran yang sama.Kita juga akan mengalami apa yang dikatakan orang sebagai jatuh bangun dalam hidup. Kita semua pasti merasainya! Bangun pagi, melalui rutin harian, ke kelas dan sebagainya. Dan, hari esok juga begitu. Sehingga kadang2 aku terasa sedang hidup dalam ‘dejavu’ iaitu hari2 yang kurasakan telahpun aku lalui sebelum ini. Setiap hari kelihatan sama walaupun pada hakikatnya hari ini sedang semakin tua.

***

Hari ini(Khamis), aku ke Bangi bersama 4 sahabatku untuk menyiapkan tugasan subjek ‘Building Service’. Kami ke tapak projek yang masih pada fasa awal pembinaan. Diketuai oleh Mardhiah dan urusan kami dipermudahkan oleh Allah SWT dengan menemukan kami pada ‘orang2 baik’. Pada awalnya kami sesat sehingga kami bertanya kepada seorang pakcik berbangsa India. Dan, nasib kami baik, pakcik tersebut sudi memandu arah kami ke tempat yang ingin dituju. Alhamdulillah walaupun sedikit lambat kami sampai juga ke tapak pembinaan.

Hampir segenap ruang bangunan separa siap kami jelajah untuk melihat saluran elektrik, air,sistem lif, dan sistem alat penghawa dingin. Bangunan tersebut merupakan Pusat Latihan Agro Bank yang terletak berdekatan dengan UNITEN Bangi. Dan, ianya setinggi 12 tingkat dengan tangga yang masih belum siap sepenuhnya. (Tak ada railing, dan dinding)

Selepas menjelajah ke tingkat bawah bangunan, kami dikehendaki mendaki tangga setinggi 12 tingkat untuk ke bumbung bangunan. Aku memandang ke atas, dan berfikir, ‘Bolehkah aku daki tangga sebegini tinggi dan masih belum siap sepenuhnya?’ Sudah dinasihati siapa yang gayat, sila tunggu di bawah. Tapi, masakan aku mengalah sebelum aku memulakan langkah. Belum cuba belum tahu!

Selangkah demi selangkah aku menapak dengan berhati2. Sampai ke tingkat 6, aku sudah merasa pening. Fikiranku sarat dengan khayalan bersifat kalau. ‘Kalau baju aku tersekat pada batu2 dan aku terjatuh ke bawah.’ Kalau yang pertama aku membayangkan aku jatuh ke bawah, dan keesokan harinya pasti berita kejadian ini akan tersebar melalui media tempatan. ‘Ohh, tidak!’ Aku memadam awan khayalan2ku jauh2. Diganti dengan doa dan selawat dengan harapan semoga Allah masih menyelamatkan aku daripada sebarang musibah. Aku mendongak lagi, masih ada 6 tingkat berbaki. Sebelah mata ku buka dan sebelah mata ku pejam, dan tanganku sedang kemas mendakap tiang semata2 untuk memerhatikan keadaan di bawah. Ya Allah, kakiku seakan longlai, dan aku berhenti seketika. Gementar.

‘Siapa2 yang rasa tak boleh teruskan, berhenti je kat sini. Jangan paksa diri!’ Kedengaran suara Pak Cik Yunos menasihati kami. Dan saat itu memang aku fikirkan untuk berhenti. Kemudian, datang satu bisikan, ‘Sewenang2nya nak berputus asa?!’ Aku tahu itu sahutan diriku yang kuat semangatnya. Ada juga bisikan seperti ini, ‘Jangan teruskan, nanti nak turun lagi gayat!’ Dan, ini merupakan suara bisikanku yang lemah semangat.

Aku menimbang tara dan datang pada fikiranku, ‘setiap yang berusaha itu pasti akan sampai ke puncak!’ Aku takkan membiarkan hanya sahabat2ku yang melakukan kerja di atas sana. Aku harus bersama atau aku pasti ketinggalan sesuatu yang berharga. ‘Nik nak teruskan?’ soal rakanku. Dan aku mengangguk. 'Aku mesti teruskan! Aku tak boleh berputus asa di pertengahan jalan. Andaipun aku gagal sampai ke puncak, sekurang2nya aku punya usaha untuk ke sana!' Dengan langkah kaki yang lemah, aku teruskan jua sehingga ke anak tangga terakhir.

Alhamdulillah, khayalan ku meleset apabila aku selamat sampai ke tingkat 12. Bagi setengah orang untuk sampai ke tangga terakhir itu adalah sesuatu yang sangat mudah. Tapi, bagi sesetengah orang seperti aku, terasa tersangat sukar sekali. Kerana setiap langkah aku asyik membayangkan, ‘andai aku tersepak batu’, ‘andai aku tersilap langkah’, ‘andai aku terjatuh ke bawah’, dan macam2 andaian lagi. Dan, akhirnya aku mampu terseyum apabila melihat jasad aku sedang berada di puncak tertinggi bangunan. Malah lebih tinggi daripada bangunan jiran. ‘Beginikah rasanya orang berjaya?’

***

Kesimpulannya, ini bukan sekadar cerita.Tetapi, ada sesuatu yang aku ingin sampaikan. Adikku pernah gagal dan meminta nasihat daripadaku sedangkan aku juga hampir merasa gagal dalam beberapa ujianku. Sekarang aku sendiri berasa takut. Sebab, sekali berjaya bukan selamanya berjaya, dan sekali gagal, bukan juga selamanya akan gagal. Aku dengan segala kudrat dan semangat cuba untuk menjadi seorang yang berjaya. Dalam proses ini perlunya kepada usaha. Dan, andai sudah berusaha tetapi masih gagal. Jangan pula putus asa kerana secara ringkasnya, Allah mengira sejauh mana usaha kita bukan kepada hasil yang kita dapat.

***

Dalam usaha aku mendaki ke tingkat 12 bangunan, aku dapat rasakan analogi sebuah kejayaan. Bermula dengan doa, usaha, ikhtiar dan tawakkal. Dan, inilah yang dipraktikkan sejak aku dibangku sekolah rendah lagi. DUIT~ Sekarang aku sendiri sedang berusaha untuk tidak berputus asa. Anggap sahaja segala kesibukan ini adalah ujian hidup. Allah mahu melihat sejauh mana kita berusaha untuk bersabar dengan ujian ini. Dan, Allah juga mahu mendengar rintihan seorang hamba kepadaNya. Bagaimana kita merayu kepada kekasih Agung, dan bagaimana kita berharap dan bertawakkal hanya kepadaNya. Harus bangkit berjuang, jangan berhenti di pertengahan jalan!

***

Dan, yang terakhir daripadaku, sebentar tadi aku disedarkan tentang kewajipan aku yang terbahagi kepada beberapa cabang. Dan, harus bermuhasabah. Adakah semua kewajipan ini sudah aku selesaikan dengan baik?

Sebagai hamba Allah

Sebagai seorang pejuang

Sebagai seorang anak

Sebagai seorang pelajar

Sebagai seorang pemimpin

Dan, untuk setiap kewajipan ini, kita cuma ada masa 24jam sehari untuk diuruskan. Itu juga masih belum pasti sama ada kita akan sampai pada jam yang ke 24 ataupun tidak. Setiap hari harus berusaha~

Selamat bermuhasabah.

Wallahu’alam.Wassalam.

6 ulasan:

amirah berkata...

salam yan..betulkan Allah tak tengok hasil @kejayaan kita tapi Allah swt tengok usaha kita,sama juga dlm aktiviti kehidupan kita yg lain..Sama dgn iman kita,setiap hri perlu diperbaharui,bersyukurlah kita sb termasuk dlm klgan hambaNya yg sentiasa muhasabah diri brbanding dgn orang yg merasakan diri sudah cukup baik dan berpuas hati dgn amalannya..kerdilnya kita,besarnya Allah swt.Tetapi kita sering lupa kepadaNya,sedangkan Dia tidak pernah meninggalkan kita walau sebentar pun...
Last sekali,semoga kita sama2 menju puncak kejayaan ^-^..Salam..

lailafillah berkata...

yan harus kuat!!!

dalilah shaliha berkata...

yes!

doa, usaha, ikhtiar, dan tawakkal!
Alhamdulillah..slama ni kita usaha dlu kdg2 terlupa u memulakan sesuatu dgn doa..

yan, tawakkal gn redha sama ke?

ade satu buku motivasi, die + redha!

redha jika gagal menimpa..=D

a.j. berkata...

teringat kisah Nabi I'sa AS dan syaitan yg memujuknya untuk terjun dan redha dgn ketetapan ALlah SWT ...

munadhia berkata...

mirah : insyaAllah, sama2 kita berusah. sedang berusaha utk bangkit balik ni. smoga pertolongan Allah sentiasa bersama.

kak laila : sma ka. kita semua harus kuat! ;)

ilah : tawakkal setahu yan berserah, redha setahu yan menerima dgn hati terbuka. wallahualam. cuba cari maksud yg lebih jelas. tp, memang kt cuba berlapang dada dan menerima segala keputusan setelah bertawakkal pada Allah...owh ilah. tnya pada yg pakar ya.=)

ayub :citelah sket..sy tak tahu...

Tanpa Nama berkata...

Perkgsian dr kisah Nabi Isa n Iblis dr IKIM.fm bru2 ni:

Ada diriwayatkan bahwa Nabi Isa a.s. sedang bersolat di atas puncak gunung, maka datanglah Iblis kepadanya dan berkata :

Engkau yang mendakwa segala sesuatu itu dengan qadhak dan takdir?

jawap Nabi Isa : Benar!

Berkata Iblis : Kalau begitu lemparkan dirimu dari atas gunung ini, dan katakanlah itu sudah ditakdirkan keatasku!

Menjawap Nabi Isa : Hai syaitan yang terkutuk! Allah yang menguji hambaNya, dan bukan hambaNya yang menguji Tuhan!


Catatan : Dengan cara beginilah, ramai orang telah terpedaya dengan iblis, yang mengatakan bahawa tawakkal itu bertentangan dengan berusaha.

*******************************

Berkata Ibnul Mundzir: Aku pernah mendengar Sahel bin Abdullah al-Tustari mengatakan : Barangsiapa yang menikam (tidak percaya) kepada tawakkal, dia menikam kepada iman. begitu pula siapa yang menikam sikap berusaha, dia menikam sunnah.

RiJaL88