Isnin, Mei 11, 2009

LANTERA Consultant

Salam 'alaik.

LANTERA CONSULTANT, KAED
Dengan tertubuhnya syarikat ini, maka, kesibukanku semakin bertambah. Bukanlah seorang berjawatan besar dalam syarikat tetapi hanyalah ahli biasa yang hanya mampu menyumbang idea yang biasa2 sahaja. Sekarang di sinilah aku berada LANTERA Consultant hasil gabungan 4 kos major di KAED. Apllied Art, Architecture, Landscape Architecture, Quatity Surveyor. Kami bekerja sebagai satu kumpulan untuk menyiapkan satu projek yang akan dibangunkan di Tasik Maryam UIA Gombak. 24 pekerja semuanya berganding bahu bertungkus lumus untuk menyiapkan projek disamping kami perlu bersaing dengan 13 syarikat yang lain.

Masing2 24 ahli memainkan peranan yang penting dalam memastikan keberlangsungan projek kali ini. Kami diberi tugas untuk mereka bentuk sebuah rumah tetamu, 'guest house' berserta lanskap, dan tatarias dalaman. Projek bernilai RM 400,000 harus disiapkan dalam masa 7 minggu daripada sekarang. Sebenarnya, sengaja aku menceritakan ini semua bagi mengisi masa lapang sementara menunggu rakan kerja yang lain masuk pejabat. Sebenarnya banyak perkara yang ingin aku kongsi dengan semua, tapi, masa sangat tidak mengizinkan. Andai ramai yang sem pendek ini sangat lapang waktunya, bukanlah begitu bagiku. Sepanjang sem pendek aku terpaksa memikirkan banyak perkara. KAED Fest sesuatu yang sangat berat untuk difikirkan. Ya Allah permudahkanlah urusan kami. Land Survey, subjek 'core' yang agak berat ditambah pula dengan multidip. Satu lagi subjek adalah BM Kerjaya.

Sampai di sini dahulu sebagai memenuhi syarat meng 'update' blog. Wassalam.

All the best buat LANTERA CONSULTANT. Ingat, apa yang penting? KERJASAMA. =) GAMBATTEY!

9 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Nak tanya macamana UIAM boleh bagi projek sebesar RM 400,000.00 tanpa buka open tender,projek ini atas drp Kelas F lagi ni,minta SPRM siasat projek direct nego ni.........anti korupsi

munadhia berkata...

Salam.
hehe~ sebenarnya ini merupakan task buat kami pelajar KAED. ini merupakan satu subjek wjib bagi kami iaitu subjek multidisciplinary (multidip) di mana kami digabungkan beberapa kos membentuk satu kumpulan. setiap kumpulan diberikan tugasan/projek dan site yang sama. kami dikehendaki merekabentuk satu guest house yg brnilai rm400000. tp, ia bukanlah satu yg realiti. mana mgkin plajar tahun 1 dapat projek sbesar itu dgn semudah ABC.

setiap kumpulan diberikan satu bilik iaitu satu pejabat di KAED. Dan di situlah tempat kami bekerja dan bemesyuarat siang dan malam. Kami juga dikehendaki menghias pejabat sekreatif yang mungkin kerana ia trmasuk dalm pemarkahan.

dan selain subjek wajib, ia juga merupakan satu pertandingan. Pada akhir minggu yg ke-7 atau 8 nanti akan diumumkan siapa pemenangnya.

anggaran bajet yang tidak berlebihan dan berada dalam had yang ditetapkan juga akan dikira sebagai pemarkahan projek ni. daripada segi kerjasama dan hasil kerja juga dikira sbg markah. dan hasilnya kami juga perlu menghasilkan satu video proses kerja dan hasil kerja kami.

Moga Lantera berjaya menyiapkan projek ini. insyaAllah.doakan kami ya! =)

Kesimpulannya ini hanyalah ibarat sebuah mock project. =)
terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

Apa yg membezakan pelajar UIAM dgn U lain,tentu keislamannya. So dicdngkan student2 KAED apabila mendesign satu2 projek,disamping menampakkan ciri2 moden dan kontemporari,cuba masukkan corak2keislaman dlm design mrk.Bila orang melihat Bangunan dan rekaan langsung teringat Allah..samada Khatnya ke atau bentuk islam spt kubah dsb...cuba lihat Kota Mohd Ali Basha ,Masjid Ayu Sofia Istanbul,dlm keadaan kita berbangga dgn bangunan yg hebat2,tetapi org yg mengisi bgnan itu lebih hina dr Al-an'am .........cucu Mimar Sinan

munadhia berkata...

InsyaAllah. terima kasih atas cdgn dn komen. we chose the concept of light/nur/cahaya in our design. insyaAllah. masih mengkaji. dan memang sntiasa shj lecturer menekankn tentang islamic element dlm dsign. Alhamdulillah. even dalam architecture ad dakwah yg trsendiri sbgaimana kt plu brhati2 dgn sesetengah dsgn bangunan yg ad simbolik agama lain tanpa kt sedari. sbagaimana zionis cba lakukan untuk menguasai pemikiran manusia.. in the shape of pyramid, d concept of 1 eye dan sbgnya.

Alhamdulillah. trima kasih. =)

Tanpa Nama berkata...

Tok Guru Nik Aziz selalu sebut "Ambo kalu blh sblm peje mata ni (meninggal dunia)nok tgk rakyat ambo hok jadi Doktor blh jadi Tok Imam Hafiz Quran" sebab tu kita tgk kelantan membina Maahad Tahfiz Sains..

menjadi harapan pelajar KAED juga begitu selain dia seorang arkitek dia juga blh menjadi hafiz quran,mengajar agama dsbnya. biarlah islam yg dilihat selama ini sempit oleh penjajah... ustazah ngaji agama x ngaji sains, org sains pulak tak ngaji agama akan berubah..dan Islam akan dilihat lebih syumul...
menjadi cita2 kita Arkitek yg mendesign KLCC seorang hafiz quran...Ketua Polis Malaysia seorang hafiz quran...Hakim Besar Malaya seorang hafiz quran...yg utama Perdana Menteri Malaysia seorang hafiz quran...allah!!! bila agak2nya tercapai cita2 tersebut..kpd siapa kita harus sandarkan harapan ini....

..+fatihah+.. berkata...

salam izyan...
seronok nye subjek tu..tp syg bdk planner x join.. huhu..
sy sokmo jumpe yang tp jrg jumpe izyan kat gombak..except mase taaruf ari tu... senang2 g la bilik sy lg yer.. :)

Adlan berkata...

wah.. banyak betul bicara dengan si anon tu ye.. btw check out this picture.. macam kenal je..

http://www.flickr.com/photos/khulism/3548828577/

munadhia berkata...

alamak.xtau plak. ble masa bro tgkap?malu nya!neway adlan, baru dpt tahu kamu bez studnt upanya.mcm mane org se bz kamu blh arrange masa dgn baek eh? kngsi tips sket. tq.=)

Adlan berkata...

eh. bila masa plak sy amek. itu lecturer amek. bro fakhul AAD amek gambar2 korang kat metro park tu.

ala. takde la best pun. ada lagi yg hebat2 kt studio tu.

ske tanya soalan cepumas ek.. tips arrange masa senang je.
1. PRIORITY - apa keutamaan sebagai student. study itu wajib. hal2 lain itu pilihan sendiri.
2. URGENCY - siapkan kerja2 yang perlu submit dulu.
3. TIDUR - bz camne pun, kena utamakan tido. lebih baik tido waktu malam sebab siang byk urusan espcially berkaitan ofis bleh dibuat. kalo bz sgt, tdo 3-4 jam pun da ckup. kalo penat, at least 30minit tido sblm atau slps zohor.
4. KATAKAN TAKNAK - tgk pada kemampuan diri dan priority. kdg2 kita nak kejar semua perkara, tapi boleh je kita tolak kalau tak mampu.

akhir skali, doa dan tawakal. agar segala urusan dipermudahkan Allah. hm. tu jela secara ringkas k.