Khamis, Oktober 30, 2008

Mencuri sedikit masa untuk menulis…

Kata orang menulis menggunakan hati adalah lebih berkesan, tapi, andai menulis menggunakan hati… monolognya memang panjang…

Berjalan pulang ke Sumayyah…
Ditakdirkan Tuhan, sehelai daun gugur di hadapanku

Dan pada sisi Allah kunci-kunci semua yang ghaib, tiada yang mengetahuinya kecuali Dia sendiri, dan Dia mengetahui apa yang di daratan dan di lautan, dan tiada sehelai daun pun yang gugur melainkan Dia mengetahuinya, dan tiada jatuh sebutir biji benih dalam kegelapan bumi dan tidak sesuatu yang basah atau kering, melainkan tertulis dalam kitab yang nyata. (Surah al-An'aam;59)

Bila teringat akan ayat tersebut, fikiranku terus ligat berputar. Bagaimana Allah telah mentakdirkan daun tersebut gugur tika ini..Semua itu ada dalam pengetahuan Allah. Begitulah juga tentang kita… Allah mengetahuinya, sedangkan kita sendiri tidak tahu apa akan jadi pada diri kita esok atau lusa..selepas ini atau sesaat lagi..

Aku mula menghitung… langkah perjalanan ini.. masih panjangkah atau cuma bersisa beberapa detik saja??
Masih lagi menghitung, rasanya sudah berapa langkah aku diberi nikmat berjalan di atas muka bumi ini?? Dari aku mula bertatih hinggalah saat ini, yang pada kiraannya sudah hampir 20tahun aku hidup di muka bumi ini…Rasanya, mungkin perjalanan ku sudah hampir melengkapkan satu pusingan dunia… Wallahu’alam. Tapi, ke manakah arah perjalanan aku itu?? Adakah lebih banyak menghala ke arah kebaikan atau beratnya lebih kepada keburukan?? Hmmm…

Kata orang, janganlah difikirkan tentang kebaikan yang telah kita lakukan, tetapi, fikirlah sudah berapa banyak keburukan, kesalahan, dan dosa yang telah kita lakukan.. Jangan juga sekali2 mengungkit tentang kebaikan yang kita lakukan.. Fikirkan seolah2 kita tak pernah melakukan kebaikan… Itu adalah lebih baik..

Jika begitu… Ya Allah, sudah berapa banyak maksiat yang telah kulakukan?? sudah berapa banyak dosa yang telah kulakukan?? Sudah berapa banyak kemungkaran yang telah kulakukan?? Jika dicampur tolak.. Jawapannya tersangat lah banyak…

Aku sangat bertuah.. mujurlah aku dikurniakan sahabat2 yang sering mengingatkan. Pernah aku mengadu pada seorang kakak, bertanyakan kakak tersebut mengapa aku susah untuk menghafal dan memahami sesuatu pembelajaran.. Secara terang kakak tersebut mengajukan soalan kembali… ‘Emm, di KAED ada buat maksiat tak??’ Masya Allah, terkedu aku dengan persoalan kakak tersebut. Tapi, aku tidak terus menjawab.. Ingin dijawab ‘tidak’, maka bohonglah.. bagaimana dengan maksiat mata, telinga, hati dan sebagainya?? Benarkah aku betul2 bersih daripada melakukan maksiat??

Teragak2 aku menjawab pertanyaan tersebut.. ‘emm…mungkin.. errr.. ye kot..’ Sungguh, tika ini barulah aku berfikir panjang.. Mungkin juga gelap hatiku kerana maksiat, kerana dosa.. Bagaimana aku tidak cakna dengan penjagaan mata, penjagaan ikhtilat antara berlainan jantina.. Bagaimana aku tidak menjaga percakapanku dan sebagainya.. Ya Allah, kau ampunilah hambaMu yang lemah ini…

‘Tapi… satu persoalan, macam mana caranya kita nak benar2 menjaga semua tu.. bila adanya kerja berkumpulan dan bila perlunya diskusi dan sebagainya… macam mana ye??’..

‘Emm… tu lah salah kita.. kita tidak tegas dalam hal2 sebegini… Dik, bila melibatkan soal iman, kita perlu tegas sekalipun berhadapan dengan ibu bapa yang bertentangan akidah dengan kita..’

Aku mengangguk tanda faham.. Sebenarnya memang sudah lama aku faham tentang semua ini.. Cuma.. tu lah.. seratus peratus kekuatan tidak ada dalam diriku.. Jadi, di manakah harus aku cari kekuatan?? Aku punya pendirian, tetapi, aku menjadi sangat lemah bila berhadapan dengan teman2. Untuk menjaga hati mereka dan sebagainya.. Tambah2 dalam suasana KAED yang sebegni.. Oooppss.. sekali lagi aku menyalahkan suasana..

‘Ana tengok, enti ni asyik menyalahkan keadaan saja.. menyalahkan suasana.. Enti tak leh la selalu salahkan suasana..Enti perlu ada pendirian yang tegas..’ huhu~ teringat aku pada kata2 seorang kakak suatu ketika dahulu yang benar2 menusuk kalbu.. benar2 menyedarkanku.. Kerana kata2nya, hingga sekarang aku sedang berusaha untuk tidak menyalahkan suasana.. Salah aku sendiri yang tidak tegas dalam pendirian…Ya.. salah aku jugak… Andai sahaja jika semua faham akan prinsip kita… Hmmm… …

Sudah hampir 20tahun…
Hidup tak pernah berhenti berjalan, meneliti dan mentafsir…
Mengutip bekalan di sepanjang perjalanan..
Mencari pengalaman sebagai pengajaran…
Sebagai peringatan diri yang sering saja lupa…
Yang juga tidak pernah lari daripada melakukan kesalahan..
Benar tu.. aku hanyalah manusia biasa..
Yang pada hakikatnya sangat tidak sempurna…

Hidup ini sebenarnya sedang mencari,
InsyaAllah, tidak akan pernah diri ini berhenti mencari melainkan apabila sudah tiba masa diri ini dijemput Ilahi…

5 ulasan:

k.imah berkata...

masyaAllah.betul,salahkan diri kita dulu.sedar diri dulu,jgn salahkan keadaan atau org lain...1jari tunjuk ke org lain,tp selebihnya tunjuk pada empunya diri ini...insaf...nasihat buat diri jugak....

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah,masih ada individu yg sentiasa memikirkan hal umat walau dalam kesibukan dunia. sentiasalah zikrullah dan beristighfar krna ia adalah taubat kecil dan jalan terbek dlm penyucian hati. ujian tetap berada dimana2, bukanlah menjadi persoalan mengapa ujian itu datang kepada kita tetapi seharusnya kita berhadapan dgn ujian tersebut sebaik mgkn.

umaralfateh berkata...

sudah lama rasanya tidak mencoretkan sesuatu di sini, atau tidak pernah?..huhu..maaf ye..

teringat dulu, sangat suka menyalahkan orang lain, sehinggakan baru diketahui, di belakang sana, orang sibuk menceritakan keburukan diri..

alih-alih, kita mulakan balik muhasabah diri, alhamdulillah, makin hari mungkin makin boleh diperbaiki..

dan ianya berterusan..

dulu yang dirasakan musuh, kini menjadi teman paling setia. subhanallah..indahnya rasa bila semuanya ditonjolkan dengan akhlak..

Alex berkata...

mencar.............sampai bertemu dengan-NYA..

nice posting

thanks to visit my blog :)

kak dee berkata...

btol nik,
kite ms awl2 dlu asek dpt jln yg susa je..
agk frust n sgt putus ase laa
tp skng kite dh dpt trime
thnx kt nik n kwn2 kite sume :))
slmt bercuti.jumpe lg next sem!
miss u kak nik! :-)