Jumaat, Oktober 10, 2008

Keadaan yang teramat busy melanda.. Banyak yang ingin aku tulis untuk blog ini, tapi, masa amat tidak mengizinkan.. kerana kesibukan yang teramat sangat, aku telah terlepas banyak perkara penting.. Sedihnya.. tidak dapat turut menyertai sahabat2 seperjuangan memberikan khidmat di medan PRK.. Mungkin banyak moment yang aku telah terlepas, bukan sengaja tapi terpaksa. Buat masa sekarang, aku terpaksa memfokuskan kepada hanya satu tugas, iaitu menyiapkan projek terakhir-Hybrid Hut yang kukira amat berjaya memberi tekanan kepadaku. Malam tanpa tidur amat meletihkan. Tapi, aku harus ingat ini adalah pilihanku sendiri. Entah macam mana aku nekad untuk mengambil bidang ini sedangkan, sejak kecik aku menanamkan azam untuk menjadi seorang doktor.. Pernah juga sekarang ini terlintas di fikiran untuk menukar kos.. Pernah ku utarakan kepada seorang kakak, aku ingin tukar kos.. Nak ikut jejaknya dalam IRK.. Sesiapa yang mendengar pasti tergelak..hatiku juga tergelak bila memikirkan.. ‘muka ini nak amek IRK?? Basic pon takde..lupakan saja..’ Betul jugak.. takkanlah dari bidang senibina tiba2 mahu menyimpang jauh ke bidang lain. Lalu, anganku bertukar lagi..

‘haa..macam nilah, aku tamatkan 3tahun sains senibina, insyaAllah kalau ada rezeki, sambung 2 tahun lagi.. kerja, jadi arkitek insyaAllah.. at the same time.. belajar.. belajar agama.. aku ini amat cetek tentang ilmu2 agama ni.. nak berdakwah melalui senibina.. boleh tak?? Mantapkan iman, ilmu, dan amal’

‘ish2, nak belajar ilmu agama tak perlu tunggu tamat belajar, sekarang nipon kenalah banyakkan usaha untuk menambahkan ilmu.. betul tak??’

‘betul, betul, betul..’ teringat pula janji aku pada fasi2 awal Ramadhan lalu, ingin mengkhatamkan buku haraki sekurang2nya 1 buah untuk 1 bulan.. (tupun aku mintak diskaun, orang lain kena habiskan 2 buah..) sudah aku tunaikankah janji itu?? Yang dah aku baca untuk bulan lepas, Hari2 Dalam Hidupku- Zainab Al Ghazali.. Pembacaan tersebut benar2 menaikkan semangatku. Kagumnya aku pada seorang wanita yang bermati2an mempertahankan maruah agamanya dalam usaha untuk mengembalikan daulah islamiah. Kisahnya juga mengingatkan aku pada kisah Dato’ Sri Anwar Ibrahim dalam penjara ketika aku menghadiri ceramahnya di Besut lama dahulu. (sewaktu awal pembebasan beliau dari penjara). Betapa seksaan yang boleh mematikan tidak mematikan seorang insan. Itulah kekuasaan Allah, walau diracun, tapi, tidak termati oleh racun tersebut kerana perjuangannya masih panjang, perjuangan harus diteruskan.. Jadi, aku tidak boleh jadi cengeng. Perjuanganku masih panjang, masih tiada cubaan dan dugaan berat yang terpaksa aku hadapi. Jadi, mengapa harus cepat berputus asa??

Mengingatkan hal itu.. Aku kembali bersemangat. Apabila menjadi harapan jemaah untuk berjuang dalam KAED, aku menerima dengan hati terbuka andai hanya itu sumbangan kecil yang dapat aku berikan untuk jemaah. ‘Sesibuk mana pun kita, jangan lupa tanggungjawab kita dalam membantu agama Allah juga..’ Aku sering mengingatkan diri, ‘ikhlaskan niat.. Andai kita bantu agama Allah, Allah juga akan bantu kita, insyaAllah..’ Selebihnya aku serahkan pada Allah, samada aku layak menerima jawatan tersebut atau tidak. Hanya Allah yang tahu baik buruk pada setiap kejadian..

Kata seorang kakak, ‘tak perlu tukar kos, dalam KAED itu sendiri kekurangan penyampai risalah Allah, jadi, kita perlukan wakil.. Izyan kena jadi wakil KAED..Kita perlukan pejuang di KAED..’

Walaupun agak berat.. InsyaAllah, aku akan cuba.. Aku sebenarnya amat takut, kerana aku hanyalah seorang Nik Nadia Izyan yang amat kekurangan ilmu.. latar belakangku bukanlah dari sekolah agama dan sebagainya. Hanya diperkenalkan dengan usrah di UIA PJ, tu pun baru setahun jagung dah perlu berjuang di UIA Gombak pula.. Jadi mampukah aku??

‘Papepon..Itu semua bukan lah alasan.. Hakikatnya, kita semua adalah penyampai risalah Allah, jadi mengapa harus takut?? sudah kewajipan, sampaikanlah walau satu huruf yang kita tahu..Boleh jadi satu huruf itu lebih bermanfaat dan termakan oleh jiwa berbanding berpuluh2 huruf yang kita sampaikan..’

Dan hendaklah di kalangan kamu ada segolongan orang yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang makruf, dan mencegah dari yang mungkar. Dan mereka itulah orang2 yang beruntung.
Ali Imran :104

Muna.. GAMBATTEY!!

Doakan kejayaanku untuk final project juga final exam nanti ye... Isnin-presentation. Kemudian merdekalah aku daripada berjaga malam.. Semoga selepas itu aku berkesempatan lagi untuk bersama2 sahabat membantu dalam perjuangan ini. insyaAllah..

Akhir kata..Rindukan semua sahabat di Gombak mahupun di PJ(lebih2 lagi). Salam imtihan dariku.. Najah buat semua. InsyaAllah.. Amin.

2 ulasan:

myadlan berkata...

munadia..

alhamdulilah. yang penting kamu kena ada keazaman yang kuat. tak perlu lari ke kuliyah lain kalau nak tambah ilmu agama.

blaja secara sukarela pun lg best. tak perlu terbeban dgn belajar agama utk lulus exam.

actly dlm setahun ni, ada nmpk da perubahan em... mcm sinar skit la kt KAED. so xnk la kehilangan sinar tu sementara kamu masih ada. insyaAllah sy pun akan kembali ke UIA tak lama lagi.. hehe

all the best for final project!

i'M nO oNe berkata...

nice blog..
cik mna irah kt msu skunk..
bkn sy mnydri tp ni kn prangai sy..
huhuuh
neway da bca blog cik mna..
besh2..=p