Rabu, Oktober 15, 2008

syawal15

Semalam...
Kaki melangkah pantas, hujan lebat tiba2 membasahi bumi
Nasib baik sempat juga sampai di tempat perteduhan
Shas mosque menjadi singgahan
Melihatkan keadaan jemaah yang hanya beberapa saff
Teringat pula diri ini kepada si dia
Si dia yang sudah setengah bulan meninggalkan
Sungguh, diri ini amat rindu
Dia telah Berjaya mengubahku dalam banyak aspek
Aku menjadi tekun kerana dia
Aku menjadi rajin kerana dia
Aku melipat gandakan amalan kerana dia
Semuanya adalah kerana dia
Tapi, begitu cepat dia pergi
Dia benar2 perlu pergi bersama masa yang berlalu
Jadi, tidaklah mampu untuk aku menghentikan masa
Hati bertanya pula,
sewaktu dia di sisi, adakah aku telah memanfaatkan dia dengan sebaiknya??
Hati mula menjadi sayu.
Jawapannya, hanya Tuhan yang tahu..
Sewaktu dia datang, semua mula berlumba2 berbuat kebaikan.
Aku rindukan tarbiyah ketika dia ada.
Dia sering mengingatkanku bahawa dia datang sekejap cuma
Dia mengingatkan aku supaya berusaha merebut kebaikan daripadanya.
Jadi aku tingkatkan usaha,
Semuanya kerana dia...
Sewaktu dia mula untuk melangkah pergi,
Dia mengingatkanku supaya terus istiqamah dengan apa yang dia ajar.
Segala kebaikan yang dia berikan.
Aku perlu istiqamah...ya, aku perlu istiqamah..
Aku perlu istiqamah untuk mendapatkan mardhotillah.
Dia adalah tarbiyah
Dia kata, jangan risau, bila dia pergi nanti, pasti ada yang mengganti.
Ya.. betul tu..
Dia kata, manfaatkan setiap waktu tak kira siapa pengganti dia..
Bila dia pergi, Syawal datang.
Aku ingin tunjukkan pada syawal bahawa, dia benar2telah mentarbiyahku..
Dialah sesuatu yang kurindu..
Dialah yang bernama Ramadhan..
Ramadhan, moga kita berjumpa lagi pada tahun hadapan..
Alhamdulillah,
Allah telah memberikanku kesempatan untuk menemuimu.
Semoga kesempatan ini ada lagi untuk tahun berikutnya...Amin.
Kaki melangkah ke Sumayyah,
Mendongak kepala ke langit...
Tadi hujan lebat, berganti pula dengan langit cerah..
Diterangi sang bulan syawal yang ke 15.
Subhanallah.
Kulihat bulan terseyum padaku.
Bulan yang cerah.
Memberi harapan untuk menempuh hari2 mendatang dengan tenang dan tabah..
Alhamdulillah...
'nanti, syawal pula akan pergi, dan hari akan terus bertukar ganti.. lalu, adakah kita ingin menjadi seperti hari semalam yang telah menjadi memori?? Tiada perubahan bermakna tiada kekuatan. Tiada perubahan bermakna tiada kesediaan..tiada perubahan bermakna tiada keberanian... hidup mestilah berani untuk berubah... azam untuk hari esok, harus bangkit daripada kejatuhan semalam.. azam untuk hari esok, harus lebih baik daripada hari semalam. Azam untuk hari esok, harus kuat menempuh cabaran. Semoga dapat bertemu hari esok terus thabat dalam perjuangan..'

Tiada ulasan: