Rabu, Oktober 29, 2008

Pengalaman manis..

Jika ditanya, apakah pengalaman kita yang paling manis??
Apakah yang akan kita jawab??
Aku..
Hmm.. apa ye.. pengalaman paling manis adalah sewaktu zaman skolah2 dulu..
Zaman aku yang masih kurang bertamadun kot..
Tapi, adakah pengalaman yang lebih manis daripada itu??
Ye, ada2..pengalaman yang paling manis adalah…
Emm, adakah sesiapa yang akan menjawab..
Sewaktu bercinta??
Ya, bercinta adalah saatnya yang paling manis sekali..
Tapi, cinta yang paling manis bukanlah pada manusia,
Tetapi, pada DIA Yang Maha Esa..

Bilakah akan dirasa saat itu??
Sewaktu hanya berdua denganNya,
Mengadu tentang diri yang lemah lagi hina,
Sewaktu.. membacakan surat daripadaNya,
Surat yang mengandungi ayat2 cinta..
Indahnya sukar digambar melainkan diri sendiri yang merasainya..
Cubalah…

Satu lagi pengalaman manis yang boleh dicuba..
Cuba kita selalukan solat berjemaah..
Yang paling seronok bila berkesempatan solat jemaah di masjid.
Masih aku ingat sewaktu di CFS,
Masjidnya tidak membenarkan pelajar perempuan untuk solat di situ..
Mungkin adalah sebab2 nya.. (dekat dengan mahalah lelaki)
Mungkin untuk kebaikan warga CFS juga..
Pernah juga aku dan sahabat disoal siasat oleh Mak Guard gara2 solat di masjid CFS.
Macam2 lah kami beralasan,
Sebenarnya, kami sama sekali tak tahu bahawa dilarang sama sekali pelajar perempuan untuk solat di masjid..
Huhu~ Sedih sungguh..
Tapi, bila di Gombak,
Suasananya amat berlainan..
Seronok solat jemaah di sini,
Sebaik sahaja imam membacakan ayat2 suci,
Hati mula bergetar..Jiwa rasa tenang sangat..
Ayat2 nya indah.. Alunannya juga..
Kadang2 boleh mengundang perasaan sedih..sebak..
Bayangkan nanti kelak di akhirat, nabi kita akan mengalunkan ayat2 suci Al Quran.
Kita yang sering mendengarnya sewaktu di dunia akan merasa seolah2 baru pertama kali kita mendengarnya dalam hayat hidup..
Indahnya bacaan Rasulullah SAW amat sukar digambarkan.. (nota kepada diri-satu dari seribu masuk ke syurga)
Bacaan imam sudah cukup indah, tetapi, indah lagi bacaan Nabi Muhammad SAW..
Moga kita mendapat nikmat tersebut..Amin..
Tapi, tidak aku faham, mengapa, begitu sukar anak2 Malaysia memanfaatkan peluang ini..
Sibuk barangkali..
Tapi, apa yang aku perhatikan, kebanyakan yang menyertai solat jemaah di masjid UIA adalah dalam kalangan mereka yang bukan anak2 Malaysia.. Emm…
Owh ya.. mungkin, mereka juga solat jemaah tapi, mungkin bukan di masijid UIA..barangkali…
Takpe.. di mana2 pun bila kita solat jemaah,
Insya-Allah, kita akan dapat merasa manisnya ibadat ketika itu..
Dengan syarat niat mau ikhlas…

Lagi satu, semalam, aku benar2 berterima kasih pada seorang kakak.
Dia sering mengingatkan dan menasihatkanku tentang banyak perkara..
Aku suka bila kakak tersebut menekankan tentang qiammulail..
Aku sendiri akui, sejak kebelakangan ni..
Jarang sekali aku bangkit untuk qiammulail…
Liatnya..hanya Allah yang tahu..
Ya Allah.. lemahnya aku.. lenanya aku dengan tidur..
Kak Iman kata, kita kalau nak jadi seorang dai’e,
Satu perkara yang kita jangan sesekali tinggal..
QIAMMULAIL..
Inilah satu ibadat yang boleh membezakan kita dengan orang lain..
Yang boleh membersihkan hati kita...
Yang boleh membersihkan wajah kita..
Juga boleh membersihkan diri kita.
Ya Allah.. sungguh, selama ini diri ini amat lupa dan alpa..
Serasanya masih belum layak aku untuk bergelar dai’e..

Satu lagi..
I’tikaf di masjid.. sesuatu yang amat menyeronokkan..
Juga manis sebagaimana ibadat lain..
Cubalah..
Tapi, Masjid UIA jarang membenarkan pelajar tidur di masjid..
Mungkin takut sesuatu yang tak elok berlaku..
Tapi, boleh saja..
Syaratnya kena minta permisi daripada AJK masjid-kurasa..
Bila berada di masjid ni, rasanya lain.
Mudah untuk berjaga malam
Cubalah..
Moga kita sama2 dapat merasa manisnya iman.. Amin..

2 ulasan:

myadlan berkata...

wah.. sangat manis ye pengalaman solat di masjid. em.. tapi kalo da selalu pegi masjid, rasa best je nk solat berjemaah kn?

tapi perempuan tak pegi masjid pun takpe kan.. ada hadith rasanya psl ni. laki kalo bleh memang kena pergi masjid!

munadhia berkata...

a'ah.pmpuan even rasenye x digalakkan p masjid. smayang kt umah tu lbh baik. tp, ble da ada kmudahan cm gini...syg la plk nk tak nk pegi.. slagi mana belum kawen n trikat ni.. nk gnala pluang sbaik2nya..ble lg nak rse.. tgu nk grad??huhu~