Selasa, Ogos 05, 2008


Section 2
COLMAR

....sampailah kami ke Botanical Garden.. Bro Hisyam men 'divide'kan kami kepada beberapa kumpulan.. Aku bersama 9 rakan yang lain diarahkan untuk mengkaji tentang sejarah tempat yang bernama Botanical Garden tersebut...Lalu, kalutlah kami mencari sumber.. Pada awalnya, kami buntu.. tidak tahu siapakah gerangannya yang arif tentang tempat tersebut.. Ku tanya sister di kaunter kedai cenderamata, tak jugak beliau tahu.. Dan Alhamdulillah, Allah telah memudahkan jalan kami, akhirnya seorang yang bernama Kak Nor dapat menyelesaikan masalah kami.. Dengan pengalaman bekerja di situ sudah agak lama menyebabkan beliau antara orang yang arif tentang Botanical Garden.. Lalu, kami meng'interview' beliau dengan lagak orang pro....


Jika nak diceritakan satu2, panjang ceritanya.. dipendekkan cerita, kami pulang kira2 pukul 5.30pm.. Pergi dengan tangan kosong, setidak2nya kami pulang dengan membawa seribu pengalaman dan kenangan.. Mungkin tidak seindah Studio9 ke Pangkor, mungkin tak seindah memori bersama Studio 9, tapi ia cukup untuk mengukir kisah baru di dalam kotak memoriku.. Kalau bukan kerana Site Analysis, entah bila aku dapat melawat Kota Perancis Malaysia..

Sebenarnya, kisahku tidak mati di sini.. Tibanya kami di UIA, masing2 terbaring kepenatan di bilik.. Seusai solat isya' aku lihat seorang teman teresak2 di sebelahku.. sebenarnya aku sudah dapat mengagak apa yang terjadi.. dan, bila kutanya, sangkaan ku nyata benar.. innalillah...al-Fatihah buat datuknya sahabatku yang telah kembali ke rahmatullah 3pm semalam.. Aku cepat2 menyusun kata untuk diutarakan.. Sungguh aku buntu.. Tapi, sebagai sahabat, aku perlu menenangkannya.. tambahan pula, tanpa sengaja aku terbaca artikel tentang kematian di IluvIslam.. Memang aku berperanan dalam meredakan sedihnya.. Apa yep perlu ku buat?? Dengan berhati2 aku cuba memujuk hatinya... Alhamdulillah, dia dapat bertenang.. dan, sejenak aku membiarkan dia melayan perasaan...

Pengajaran daripada sebuah kematian.. Aku andaikan aku berada di tempat sahabatku itu..Bagaimanalah aku, andai aku menerima khabar sebuah kematian??? Mampukah aku menerimanya dengan tenang..Sedangkan tadi baru aku ketawa senang...

Saat itu juga bermain di mataku, baru sepanjang hari tadi kami semua bergelak ketawa, masalah semua kami lupa.. alih2, di sebelah malamnya kesedihan melanda.. Allah Maha Mengetahui segala..

Andainya pula, saat tadi aku bergelak ketawa.. dan sekelip mata, aku menjadi jasad yang tidak bernyawa.. sudah cukupkah amalanku???Sungguh, kurasa amat sedikit sekali.. sudah langsaikah hutangku semua.. Sungguh masih banyak yang tidak terbayar.. (Aja-RM1, Bella-RM10.20, Dol-RM12.50, UIA-RM 2,xxx...Ohhh,tidakk!!)Baru kutahu, aku benar2 tidak bersedia.. Tapi, sampai bila?? Bukankah mati itu datang tanpa kita duga?? Sesaat lagi mungkin, sedetik lagi, atau selepas satu huruf yang aku taip ini??? Ianya menjadi persoalan...Hanya Allah yang tahu bila masanya akan tiba..



Nampaknya, sampai sini sahaja dulu.. Sebenarnya, banyak yang ingin aku katakan tentang kematian.. Tapi, masa sekali lagi tidak mengizinkan.. Moga aku dapat menulis lagi di masa akan datang... insya-Allah..

Tiada ulasan: