Ahad, September 13, 2009

Fasa 3 Ramadhan : Pesanan Buat Diri

Hari kelmarin telah berlalu

Ia menjadi saksi yang jujur

Menyusul kemudian hari baru

Mengisi kehidupanmu yang telah mundur

Jika engkau pergunakan harimu itu

Manfaat yang engkau peroleh akan kembali kepadamu

Sedang hari yang telah berlalu

Tidak akan pernah menghampirimu

Jika kelmarin engkau berbuat kekejian

Maka padukanlah dengan sebuah kemuliaan

Janganlah engkau berharap esok melakukan kebaikan

Jangan2 ketika hari esok datang

Engkau telah menghilang

-Mahmud bin Al Husayn-

Salam'alaik.


Sudah beberapa hari berada di rumah. Memang seronok apabila berada di samping keluarga. Tapi, kurasakan lebih bermakna apabila Ramadhan ini aku berada dalam komuniti UIA. Bukanlah apa, sering telinga ini mendengar nasihat2 dan tazkirah2 sahabat yang menyuburkan lagi iman di hati ini sebaik sebelum waktu berbuka tiba. Berbuka puasa di SHAS sangat meriah. Yang tidak dikenali lantas menjadi kenalan rapat. Silaturahim terjalin semakin erat. Dan, itulah saat yang sangat bermakna yakni menambah kenalan dan sahabat. Kukira hari2 terakhir Ramadhan ini pasti SHAS penuh dibanjiri umat yang ingin memburu lailatul qadar. Teringat aku pada sahabat2 yang masih berada di UIA untuk berittikaf di SHAS. Ruginya aku. Tapi, tak mengapalah, Ramadhan bagi kedua ibu bapaku pasti lebih bermakna apabila anak2 pulang berada di samping mereka. =)


Memburu Lailatul Qadar


Sering aku melihat, dan sering aku rasakan… Hari2 terkahir Ramadhan terlebih suram daripada kebiasaan. Aku teringat pada hari pertama Ramadhan, Subhanallah, SHAS benar2 dibanjiri bukan sahaja warga UIA malah orang luar juga. Tiada lagi saff kosong yang tinggal, semuanya dipenuhi umat Islam yang ingin merebut pahala sunat Ramadhan yang istimewa. Tidak kira muslimin dan muslimat. Dan aku rindukan pemandangan seperti itu, pada Ramadhan pertama yang manusia berebut2 untuk berada di saff hadapan.


Seharusnya momentum ibadat di akhir Ramadhan perlulah ditingkatkan semaksima mungkin. Kerana pada fasa ketiga Ramadhan inilah punya satu malam yang cukup istimewa. Malam seribu bulan. Sering saja kita diingatkan tentang malam yang istimewa ini. Tapi setakat mana sudah kita beribadat padanya?Aku sendiri tidak pasti samada aku telah terlepas malam itu atau belum. Kadang2 aku terasa seakan diri ini tidak layak untuk memperoleh malam istimewa tersebut. Tapi, tetap di dalam hatiku mengharapkan aku berjaya memperolehinya. Moga2 kita semua memperolehnya. Amin.


Momentum Sepanjang Tahun


Ramadhan sering disebut sebagai ‘madrasah Ramadhan’. Mengapa? Kerana padanyalah kita banyak bermuhasabah dan padanyalah kita semua berlumba2 untuk membuat amal kebaikan sebanyak mungkin. Padanya kita memperoleh seribu keinsafan, padanya juga kita mengalami proses tarbiyah. Pada fatrah ini kita dilatih untuk bersabar, kita dilatih untuk bersyukur dan kita dilatih untuk beramal. Tapi, adakah hanya di bulan ini kita melakukan ini semua? Wahai diri, wahai sahabat2, bukanlah begitu. Pada madrasah ini kita menuntut ilmu, pada madrasah ini kita banyak beramal. Maka, pada luar madrasah ini seharusnya kita istiqamah melakukan semua itu. Sebagaimana di sekolah kita menuntut ilmu, adakah ilmu kita hanya berakhir di situ? Tidak bukan? Ilmu yang kita peroleh haruslah dipraktikkan melalui pekerjaan dan setiap perbuatan kita sebaik kita tamat pengajian.


Begitulah ibaratnya madrasah Ramadhan. Sebelas bulan yang lain ibarat penentu amalan kita pada madrasah Ramadhan samaada berkesan ataupun tidak. Andai Ramadhan tidak juga mampu mencorak amalan baik pada bulan yang lain, ini bermaksud ada sesuatu yang tidak kena dengan amalan Ramadhan kita. Dan, di sinilah istiqamah memainkan peranan yang sangat penting. Istiqamah melakukan amal kebaikan, Sebagai contoh, qiammullail bukan hanya dalam Ramadhan, tetapi juga di bulan yang lain. Sedekah jariah juga bukan sekadar dalam Ramadhan tetapi juga dalam bulan yang lain. Barulah bermakna Ramadhan kita kali ini kerana telah berjaya mencorak diri kita untuk terus istiqamah beramal. insyaAllah.


Akhir kalam. Kata orang, jadilah kita hamba Rabbani bukan hamba Ramadhani. Salam memanfaatkan sisa2 terakhir Ramadhan daripadaku buat semua. Tingkatkan momentum ibadat dan amal kebaikan, semoga kita terus istiqamah melakukannya sehingga akhir hayat.


Wallhu’alam. Wassalam.