Selasa, Februari 08, 2011

Pakistan Timur (Bangladesh)


Pertama, cuba teka ini bendera negara apa?
Kalau putih di tengah macam familiar kan?!;p Tapi, merah tu bukan sengaja diwarnakan, warna asalnya memang merah. =)

Jawapannya, inilah bendera negara Bangladesh. tapi, hijau tiada tona. tona hitam-hijau di tepi tu sekadar menambah rasa klasik dan 'cool' pada bendera. ;p


Bangladesh punya satu sejarah yang sangat panjang. ia pernah berada dalam India dan juga pernah menjadi sebahagian daripada Pakistan dengan nama East-Pakistan. Tapi, oleh kerana Bangladesh diduduki ramai penduduk etnik Bengali, maka, mereka menuntut kemerdekaan sendiri yang akhirnya pada tahun 1971 negara Bangladesh menjadi negara Bangladesh. ;p (maaf atas kesilapan bahasa andai ada)

Bangladesh diduduki oleh hampir 90 peratus rakyat beragama Islam dan menjadi negara kedua penganut Islam teramai. Tapi, sedihnya, Bangladesh juga tergolong dalam antara negara termiskin di dunia.


Bangladesh sangat padat dengan kenderaan dan beca terutama di bandarnya Dhaka. Tapi, kemalangan yang dicatatkan bukanlah seteruk di Malaysia. (mungkin gara2 hon setiap saat)


Ia semacam India, tapi, definitely bukan India. Tapi, budaya dan pembentukan tamadun di Bangladesh sedikit sebanyak dipengaruhi oleh India. Sejarah Bangladesh yang pernah dijajah British dan pernah punya banyak 'kingdom' dan juga punya 4 fasa pemerintahan Islam menjadikan Bangladesh sebenarnya satu negara yang kaya dengan sejarah dan 'heritage'. Cuma, tak ramai yang menyedarinya.


Kenapa aku tiba2 bercerita pasal Bangladesh. Baiklah, bangladesh sekarang dilanda rusuhan ekonomi (mengikut berita yang diterima beberapa hari lepas) juga sedang dilanda satu wabak yang dinamakan wabak nipa yang mengakibatkan kematian hampir 80 peratus pesakit yang mengidapnya. Puncanya adalah daripada air jus kurma (kurma yang dimakan kelawar). Aku tidak membuat sebarang pencarian (research) tapi hal ini diberitahu kawan2ku. Jadi, andai salah, tolong betulkan. Jadi, doakan keselamatan semua ya! InsyaAllah.


-Lalbagh Fort, Dhaka Bangladesh-

Menulis kali ini sekadar menghilangkan rasa mengantuk membaca buku sejarah Bangladesh. apa2pun, jangan pandang rendah pada negara yang dinamakan Bangladesh ya! ;p Ia sangat kaya dengan sejuta cerita dan sejarah.

sampai di sini. Wallahu'alam. =)

Yang benar,
Orang yang sedang cuba menghafal sejarah Bangladesh padahal sejarah Malaysia pun belum khatam. ;p
"Allah, permudahkanlah urusan kami~"

1 ulasan:

mbak dari seberang berkata...

Assalamualaikum dik..lama xsinggah..berseri2 dah blog ni ya mcm tuannya juga..hehe..