Rabu, Julai 08, 2009

Kisah Pekebun Kecil

Salam'alaik. Hari ini aku ingin ceritakan sebuah kisah pekebun kecil yang bernama Syaza (sepupuku)
Here we goOo~


'Jom, hari ni kita ke kebun lagi~ Tolong Tok Ayah...Yuk!'
'Naik kereta tolak cukuplah, tak mampu.huhu~'
'Syaza, hari ni Syaza kena tanam pokok ye!'
'Hah!' Kelihatannya Syaza sangat terkejut.
'Orait, meh sini cangkulnya... Syaza buat semua!' Pantang anak muda dicabar! huhu~

'Meh Syaza tunjuk cara betul gali lubang dan tanam pisang.hehe~'
'Gini~'
'mula2 pastikan tanah ini betul boleh digali dan sesuai digali.'
'OK, selepas dah yakin ianya tanah yang subur, maka, galilah.'
'Dan, tanahnya jangan dibuang merata, tarok atas tikar ni eh~hehe~'
'Syaza!!~' Jerit Dina.

'Okeh, lepas tu ratakan tanah. Siap!'
'Aik, macam ada tak kena je. eheh~'

'OK, relax2...Bia Kak Muna betulkan~' nilah dia batang pisang yang hendak ditanam. =)

'Dah, sebatang cukuplah. Syaza nak main pulak. ;P'
'tanah ni elok tau untuk mencantikkan tangan...hehe~ mama kata...'
'orait, tikar ni cam best je.. jom duduk... rehat sebentar... =)'

syaza dan dina memandang kamera atau juru kameranya.hehe~
sebelahnya : serangga yang merosakkan bendi~

bendi segar. hijau memikat lagi menyelerakan...takleh petik, nanti tok ayah marah. ;P
sebelahnya : rambutan, bukan di kebun, tapi tepi rumah... =) sedap~

Kelihatannya muka sepupuku Syaza sangat kepenatan. kesiannya dia. kemudian, kami pulang~

Setakat itu sahaja kisah pekebun kecil. Saja2, nak 'refresh' kan blog ni. =)
Wallahu'alam. Wassalam.

notakaki :
Syaza adalah sepupuku yang berumur 2 tahun+. Masih tidak boleh bercakap dengan fasih melainkan hanya menggunakan bahasa isyarat badan. Kerjanya di kebun hanyalah membuat kacau. adakalanya dia akan berbaring di atas tanah kebun tanpa izin. Namun demikian dia adalah pelakon yang sangat hebat!

6 ulasan:

pencinta ilmu berkata...

"kecil2 cili api",
besar nnti tanam cili lak ea syaza..huhu..si kecil comel yg bijak..melentur buluh biarlah dr rebungnya..nnti leh jd hebat cm kak muna..(^_^)

Tanpa Nama berkata...

kamerawoman asyik nampak tangan je!!

mana pokok pisang yg kamerawoman tanam ?

munadhia berkata...

hehe~
kak ain, yan x hebat la. x lgsng.huhu~ k.ain la hebat.
syukran kaka ain sdi lawat yan.hehe

2 anon : ad je. 4 btg je utk ari tu. slebihnya byk jadi kamerawoman je. suposely jaga syaza tu. mbuas plak die. x larat nk ngejar.huhu~

tp, pngalamn brkebun memang bez. x sbr nk tgu hasilnya.insyaAllah~

kak dee berkata...

wah,bgs!
ijaukan lagi bumi kite :)

munadhia berkata...

HEhehe~
hijau kan lagi. insyaAllah~ =)

che berkata...

kreatif sungguh anda..

cute btol syaza..

rindu kat kg la plak..hehe