Selasa, Oktober 25, 2011

Musim Kehidupan

Tentang sebuah kehidupan, menghargai hidup setiap saat yang berlalu. Seorang kakak bertanya, ‘Yan, akak tak pernah terfikir perkara biasa yang berlaku boleh dijadikan satu cerita yang bermakna.’ Sebenarnya, setiap perkara yang aku tulis di sini adalah semuanya perkara biasa. Biasa saja, bila manusia datang dan pergi, biasa saja bila kita merasa jatuh dan bangun, biasa saja bila kita merasa sakit dan sihat, hakikatnya semuanya perkara biasa2 saja yang aku lalui. Tiada yang berbeza dengan orang lain. Biasa saja bila aku memasuki universiti, biasa saja bila aku mendapat ijazah, biasa saja bila aku bertemu ramai orang...jutaan manusia juga merasai perkara dan perasaan yang sama. Apa yang membezakan adalah bagaimana seseorang itu menghargai setiap detik yang biasa itu untuk menjadi sesuatu yang luar biasa baginya. =) Pandang sesuatu perkara bukan dengan pandangan mata, tapi, pandanganlah menggunakan pandangan hati...pasti terlihat hikmah di sebalik yang biasa itu.insyaAllah...

Hidup ini indah andai kita mampu mencorakkannya dengan baik...setiap detik hidup itu sangat bermakna andai kita mampu menghargainya. Hidup juga akan lebih bermakna andai kita mampu membuat yang sedih jadi gembira, yang marah jadi reda, yang putus asa jadi bersemangat, yang lupa jadi ingat (pinjam nada KCB;p)... Hidup ini sementara, buatlah semua orang gembira dengan kehadiran kita. Mudah2an, insyaAllah. =)

Catatan ringkas daripadaku...nikmati hidup yang biasa ini sebaiknya, hargai ia secara luar biasa. Andai sakit, andai sihat, andai miskin, andai kaya, syukurilah sebab nilai hidup ini terletak pada sejauh mana kesabaran kita dalam menempuhinya, nilai hidup ini terletak pada sejauh mana kebergantungan kita terhadap Pencipta kehidupan. =) Nilai hidup ini terletak pada bagaimana kita melihat sebuah kehidupan dengan mata hati, doa, ikhtiar, tawakkal, dan redha dengan ketentuanNya hanya setelah kita habis berusaha.=)

nilai hidup kita sangat bernilai, dan yang berhak menilai nilai hidup kita hanyalah Allah SWT. Cari redha Nya untuk nilai hidup yang tinggi.;p insyaAllah. i'm trying.

***

Memang hidup ini bermusim, itu normal.=) Ada musim jatuh, ada musim bangun...Ada musim bunga2, ada musim luruh2...ada musim panas2, ada musim sejuk2, biasakan dan bersedia sentiasa dengan kehadiran musim2 begini, insyaAllah, kita akan rasa selesa tak kira musim apapun. =)

Apapun...

Jangan putus asa! Berusaha untuk hidup dengan gembira...=)

Walaupun hidup kita biasa...

Hargainya luar biasa! =)

Do what you like (ikut syariah ya..=)), Like what you do... (sedang berusaha untuk like what i do...=))

sebab...

'Doing what you like is a freedom, liking what you do is happiness' (found somewhere)

GAMBATTEY NEY! =)

sekadar pesanan buat diri yang entah ke berapa kali. ;)

Pic stolen from Dr. Google


1 ulasan:

a.j. berkata...

tahniah on your graduation. muslim cemerlang slalu ya! GAMBATTE!