Rabu, Mac 02, 2011

What if I have to REDO?



Bila aku cakap, ini adalah tulisan terakhir aku sebelum final submission, please don’t believe me! Kadang2, kita fikir ia akan jadi yang terakhir yang mana sebenarnya ianya tidak. Kita tak tahu, bila hati kita benar2 meronta untuk menulis. Dan, pagi yang berbahagia ini, I really want to write something~

Jam 3 pagi, aku masih mengadap butter paper A1 dengan contengan2 (read:lakaran2) yang menyerabutkan. Semua orang telah ‘transfer’ drawing dalam CAD, tapi, aku seakan ketinggalan dengan lukisan yang masih belum di’finalize’ dan masih secara manual. Hati risau lebih2 lagi apabila melihat jangka waktu ‘submission’ semakin pendek. Kenapa masa mesti cepat berlalu? Ia jam 3, dan sebenarnya sudah berada pada hari lain. Dan, lukisanku masih sama seperti sebelum jam 12 malam tadi. Kenapa perlu berfikir terlalu lama untuk sebuah ‘space planning’ yang memuaskan hati?

***

It’s 3 am when I received a message from a friend. Aku buka dan baca, tapi, aku kehilangan idea dan kata2 untuk membalas mesejnya. Itulah puncanya aku menulis hari ini. Kadang2 kita sendiri tak kuat untuk menghadapi cabaran hidup ini, tapi, kadang2 kita berlakon menjadi kuat supaya orang melihat kita sebagai seorang yang kuat. Kepada sahabat, bertahanlah, dan kita harus sama2 bertahan. Bukan kita tidak kuat, tapi, kita perlukan kekuatan yang kadang2 diperoleh daripada orang lain. Meminjam kekuatan orang lain, untuk terus kuat. insyaAllah. =) Aku juga sentiasa meminjam kekuatan orang lain untuk terus bertahan. =)

Teringat pada kenangan satu masa dahulu. Semasa di Pusat Asasi, ‘redo’ projek seolah2 sudah menjadi satu kewajipan bagi pelajar senibina. Dan, ramai antara kami yang berputus asa apabila menghadapi situsasi begini sehingga ramai juga antara kami yang menukar kos, lebih2 lagi studioku mencatat jumlah pengurangan ahli yang mendadak. Pada masa itu baru semua sedar apa itu ‘architecture’. Ia berkaitan redo, redo, dan redo. Tiada skema jawapan khusus untuk kos ini melainkan kalau anda dapat ‘menggoreng’ dengan baik, maka, you’ll get good result! insyaAllah. And, you never learn if you never asked to redo- walaupun ianya sangat sakit~

***

Kadang2 aku rasa seperti sudah mencapai limit aku tidak mampu bertahan. Tapi, setiap kali perasaan tersebut datang, cepat aku memotivasikan diri. Kalau masih ada 130+ ‘studiomate’ku yang masih boleh bertahan, maka, kenapa tidak aku? Hari ini aku menginap di bilik yang dihuni 2 lagi pelajar ‘architecture’ sebagaimana aku. Baru aku dapat lihat sejauh mana mereka berusaha, dan sejauh mana aku berusaha. Aku salah seorangnya yang sentiasa tiada di bilik dan apabila aku pulang di lewat malam, kedua2nya sedang memegang drawing pen dan mengadap butter paper. Khusyuk sehingga kadang2 kehadiranku sendiri tidak disedari.

Aku sedar, kedua2 teman bilikku akan tidur selepas jarum pendek jam menunjukkan angka 4, dan tidak kurang daripada itu sedangkan aku, setakat jam 3 dan aku akan rehat selepasnya. Aku tidak pernah mampu bertahan lama melainkan andai 2 hari lagi hari submission, jadi, selalunya, dua atau tiga hari berturut2 aku akan cuba untuk tidak tidur. Ada orang kata, kami sedang menzalimi diri sendiri, tapi, andai gagal, kami sedang menzalimi diri sebanyak dua kali ganda zalim.

***

Semua kos juga sama. Mungkin biasa apabila mendengar perkataan ‘redo!’. Semua kos juga susah dan ada kesusahan masing2. Hanya satu petua untuk bertahan yang aku dapat berikan, ‘YOU MUST NOT QUIT!’ jangan mengalah sebelum kita kalah. Apabila perlu ‘redo’, kita masih belum kalah, tapi, kita perlukan lebih usaha untuk sampai ke garisan penamat. Teringat satu sajak Bahasa Inggeris yang pernah kucatatkan di sini semester lepas (seingat aku);

Success is a failure turned inside out

The silver tint of the clouds of doubt,

And you never can tell how close you are,

It may be near when it seems so far,

So, stick to the fight when you’re hardest hit!

It’s when things worst that.

YOU MUST NOT QUIT!

Sakit untuk gagal, tapi, kegagalan bukan bermaksud kita tidak boleh berjaya. Kita tak pernah tahu ada hikmahnya di sebalik kegagalan pertama. Once you’ve failed, try not to make it twice! We never know how close we are to the golden crown. =) Kalau sekalipun, kita harus merangkak untuk sampai ke garisan penamat, cuba untuk terus bertahan. Jangan sesekali mengalah. insyaAllah, we may be succeed with another blow. =)

***

Kepada sahabat, aku tak tahu tulisan ini membantu ataupun tidak. Cuma, sama2lah kita cuba bertahan. Kita semua kuat sebenarnya, cuma kadang2 kita tak tahu sebanyak mana kekuatan yang kita ada untuk terus bertahan. jadi, uji kekuatan kita! Quote : ‘you never know how strong you are until to be strong is the only choice you have!’ Bertahanlah, dan kita akan dapati kita sebenarnya ‘amazing!’ ;p Kalau disuruh ‘redo’, (tak apa rasa down), jangan terlalu sedih (sedih kejap2 je tak apa ;p), bangkit, dan buktikan kita boleh buat yang lebih baik dan terbaik. insyaAllah.

***

Sekadar ini yang sempat ditulis. Semoga tulisan kali ini dapat membantu diriku sendiri dan sahabat untuk terus bertahan. insyaAllah. =)

Wallahu'alam.

p/s : nasihat buat diri yang menulis sendiri~

3 ulasan:

a.j. berkata...

wow! hardcore. gud luck ma'am!

semoga baik segalanya! inshaAllah!

Ilham berkata...

Sama2 kite menempuhi sem ni ye izzy. InsyaAllah semua ok :) Chaiyok2!

munadhia berkata...

aj>> insyaAllah, trimakasih! smoga baik smua jga. insyaAllah.

ilham>> yok sama2 kita berjuang! ;p trima kasih ham. =)